Skolbarnsförälder

Det är rätt gött att vara skolbarnsförälder. Jag var småbarnsförälder länge (när första barnet fyllde fyra fick jag en till). Men nu är det lite drygt ett år kvar i förskolan och sen har jag två skolbarn!

En blir lite bortskämd också. Vill att barnen ska kunna göra sina egna mellanmål, att de ska lägga tvätten i tvättkorgen och städa efter sig. För tre år sedan var jag glad om jag slapp skura köksbordet tre gånger om dagen.

Nu handlar föräldraskapet mer om att beställa Pokémonkort på Ebay, hur vi ska få upp intresset för läsning, stavningsförhör och dåliga tweeniesitcoms på TV.

image

Bulbasaur från Pokémon

Vi frågar oss när hon läser tillräckligt snabbt för att kunna se utländska filmer med text, när hon kan vara med och spela laserdome och om och när hon ska få börja i trummor. När ryker gosedjuren? När börjar hon tjata om smink? När kommer första idolplanschen upp på väggen?

Hon kan vara ensam hemma några timmar, hon går själv hem från skolan och har tappat en massa tänder. Hon skrev en sångtext häromdagen till familjebandet som hon har startat med oss.

image

Och Stella hänger på. Hon får se på åttaåringsfilmer, leka med åttaåringar och är vaken samma tider.

Det är kul med lågstadiebarn! Kan rekommendera dem! 🙂

2 Responses to Skolbarnsförälder

  1. riktliv skriver:

    Och ännu roligare är d

    Gilla

