Jag har faktiskt vant mig

Nu har jag varit heltidssjukskriven och helt utmattad i cirka ett år och fyra månader och ytterliggare ett år före det var jag stressjuk och jobbade deltid. Så vi säger nästan 2,5 år.

Jag har glömt hur det var när jag och F kunde säga: nu städar vi hela bostaden på en gång och så gjorde vi det. 1-2 timmar tog det då. Jag jobbade för sjuttsingen med att städa bostäder när jag var 20 år. Då kunde jag städa två stora villor per dag. Nu tar det minst en vecka att få det städat. Orkar max köra 10-20 minuter på raken om jag inte overrajdar och stressar upp mig.

Jag kan inte riktigt minnas känslan från när jag kunde lämna barnen, åka vidare till stan, jobba, träna på lunchen, gå in i en affär, hämta upp en grej på vägen hem och sen köra på som vanligt på kvällen. Som det är nu klarar jag kanske ett ärende varannan dag.

Jag har vant mig vid att jag inte kan följa med på saker längre. Väljer bort roliga saker som Liseberg, shoppingrundor, cafébesök, Trädgårdsföreningen, mässor m.m. Jag fixar kanske två timmar om det verkligen är värt det, med kort restid och chanser att pausa.

Planerar ett besök på Lisebergs trädgårdsdagar i maj (köpa plantor!), behöver åka till Ikea snart samt vill orka med Digiloo då mitt barn ska stå på scen (mer om det senare), samt en ståuppshow i maj som jag fått biljetter till. Men jag kommer behöva hålla schemat rent runt detta för att orka. Tur att merparten är kvällstid.

Det jag skulle komma till: det går faktiskt att vänja sig och ändra tankebanorna kring detta begränsade liv. Det är skönt att jag inte lika ofta har orimliga förväntningar så att jag blir besviken.

Att vara utmattningssjuk handlar om att välja och prioritera. Men en lär sig å andra sidan att fokusera på det som är mest värt, så det kanske inte är helt fel det heller?

One Response to Jag har faktiskt vant mig

  1. riktliv skriver:

    Jag har vant mig vid att inte kunna de stora sakerna men har problem med att acceptera att kroppen sviker mig även i det lilla. Jag vill kunna ta promenaden i skogen eller kunna ta en dag i trädgården etc. Till och med i drömmarna är jag utmattad

    Gilla

