Två iakttagelser

12 april, 2016

1. Råkade se en snutt av en syntolkad tv-serie och blev helt paff när syntolkaren började kommentera vad som syns i rutan. Insåg efter några minuter att det är lite som att titta på en bok. En bok med en video till liksom.

2. Fredrik är uppskattningavis 75% döv* på örat med den spruckna trumhinnan. Han har varit ovanligt blasé och svårkommunicerad de senaste dagarna och jag har inte förstått varför. Idag konstaterade vi att det är pga hörseln. Så nu har jag blivit ombedd att prata högt och det känns nu som att bo med en hörselskadad pensionär. JAG PRATAR SÅDÄR HÖGT OCH TYDLIGT helt enkelt… ^^

* = hörseln kommer gradvis tillbaka till skillnad från hans brorsa som faktiskt är döv på ena örat.

Mitt första läderhantverk

12 april, 2016

Jag skrev ju i vintras att jag var sugen på att 1. skaffa skor med tunn sula för att prova att gå med ett naturligare steg, 2. prova läderhantverk och 3. göra lajvskor.

För två veckor sen satte jag igång. Jag lånade Skoboken och en bok om läderhantverk på bibban och satte igång med att konstruera mönstret.

image

Jag gjorde mitt mönster i papper och modifierade det tills det satt bra på mina fötter i storlek 41-42.

image

Sen skar jag ut en tjock sula i 6 mm läder och en tunnare ovandel i skinn från vår gamla skinnsoffa som Fs familj haft sen typ 80-90-talet. Återbruk så det förslår! (Den soffan har blivit många lajvväskor m.m. och nu senast en lajvväst åt F.)

image

Sedan sydde jag med sadelsöm (två nålar och trådar på samma gång) hela vägen runt. Det tog cirka 10-15 timmar per sko.

image

Modellen heter Knäppslejfskor och är från 1200-talet (medeltiden). Det är inte från en knäpp Lejf utan för att bandet kallas slejf och för att en knäpper med det.

image

Eftersom skinn är så hårt var jag tvungen att göra hål med en syl och sedan dra igenom nålarna med en tång. Aj aj aj. Men mina fingrar har blivit redigt starka på dessa två veckor. Nålen skulle igenom 4-5 lager skinn och läder.

image

image

Sist men inte minst vrängde jag dem och fettade in dem så att de ska stå emot lite väta. Kommer nog att ta mina andra skor på regniga lajvdagar samt om det är blött och sankt. Detta blir nog mer promenera-i-byn-och-på-stigar-skor.

Men jag blev väldigt nöjd måste jag säga.

image

image

image


Åsså blev det tisdag

12 april, 2016

Igår tyckte jag att Molly kunde gå tillbaka till skolan igen eftersom hon inte verkade ha ont i halsen.

Men i morse hade hon tydligen inte gått i alla fall och sen åkte hon och F till vårdcentralen. (Något som jag tyckte verkade helt onödigt, men jag är ganska onojig* av mig (och Fredrik är lite extrahönsig av sig så nåt mellanting brukar bli bra), men som sjuksköterskan tyckte.)

Och nu har även Molly streptokockbakterier i halsen (halsfluss). Så klart.

De fick ett recept men om hon inte blir sämre så behöver hon inte ta det. Vi får se hur bakterierna utvecklar sig.

Yay!

Själv har jag ”bara” huvudvärk som går ner med medicin, hostepisoder och nästäppa, men det är klart överkomligt. Fredrik hör fortfarande inget på ena örat och har lite ont i halsen, men han är pigg och jobbar hemma. Dock tar han bilen överallt för det funkar inte så bra med ens korta promenader (miljövännen i mig skriker, men alternativet hade ju varit att han inte kom iväg alls till förskolan, vårdcentralen osv.)

Men Stella är iaf så gott som frisk. Och jag slapp lämna idag! Jaaaa!


