Vad musik gör

16 april, 2016

Jag gillar ju att spela spel (tv/data/mobil/bräd) men det är något särskilt med att spela RockBand och liknande musikspel.

Det finns något kring det där behovet av musik och takt. Att vara i grupp och uppleva takten tillsammans. Berg pratar om den i sina böcker om människans evolution. Om människans behov av gemenskap kring musiken. Den visar sig i skanderande av hejaramsor i arenapubliken, när militärer marscherar i takt, trummandet hos stamfolk och på konserter och dansgolv.

Jag går snabbt in i flow när jag spelar RockBand. Njuter av att sjunga i stämmor eller spela likadant på gitarr. Njuter av bra musik och efterlängtade stick/bridge.

Igår gjorde vi om våra scenkläder till ett gul-orange superhjältetema. Min längst till vänster (tyvärr tristast kläder eftersom svägerskan och F redan paxat de coolaste på temat). Fredriks karaktär har comb over! ^^ (Vi satsar på att vara lite skrattretande.) Vår sista bandmedlem svåger M den äldre var inte med igår. (Vi har även två nykomlingar i Ms sambo och Molly).

image

Tror aldrig jag lägger mig så sent som efter våra rockbandkvällar, tiden bara försvinner.

Det är något magiskt det där med musik/takt och gemenskap.

