Lajvnedräkning

18 april, 2016

Om två veckor och två dagar är vi ute i de småländska skogarna utanför Jönköping och Skillingaryd. Jag mår riktigt bra när jag tänker på det.

Frisk luft, inga massmedier, regelbundna måltider på värdshus, sånger vid eldstaden, skog och natur och vänner resp. avskildhet precis när jag känner för det är precis vad jag behöver. Kanske lite barfotagång och sitta i gräset om det blir uppehåll och lite värme? Annars vadmalsmantel och eldvarma stenar i händerna.

image

image

Vi ska spela samma kartritarsyskonskara igen och Fredrik ska spela vår kusin. (Han till höger blev kär i S på lajvet och uppvaktade henne. Det blev dock ett litet triangeldrama eftersom ytterligare en person stötte på hennes karaktär. Rätt kul faktiskt!)

Jag och F är på sluttampen med våra lajvkläder. Det innebär att jag ska sy de sista sömmarna i mina lappade nya byxor och eventuellt handsy lite på övriga kläder samt att han försöker göra färdigt sin skinnklädsel och sen ska försöka få ihop tunika och/eller byxor. (Vi är lite olika kring när det är lämpligt att bli klara. Jag kan inte hantera stress och han kommer inte igång utan lite stress.)

Idag fick vi veta att vi ska få bo i samma stuga som sist. Det blir nog bra, där finns t o m resårmadrasser.

Det är jag, F, Molly, svåger M och hans sambo S som ska med. Dock åker alla utom jag och S hem redan efter två dygn eftersom de fått biljetter till en Snövitteaterföreställning som de inte ville missa. Jag och S stannar 1,5 dygn till och åker hem på söndagen. Då ska vi dock på stuppshow på kvällen (en annan julklapp), så det blir till att åka i god tid från lajvet och sen vila så gott det går innan showen. Men förra årets två lajv snarare gav än tog energi från mig, så jag hoppas att jag orkar. Får hålla fritt för sömn dagarna efteråt om inte annat.

Snart, snart, snart!

Efter helg kommer tröttheten

18 april, 2016

Nu känns det som att jag äntligen börjar landa efter all sjukdom. Det är nästan fem veckor sedan Stellas influensa bröt vår friska vinter och barnen hann med två sjukperioder var. Fredrik är på jobbet idag för första gången på två veckor (en jobba hemma-vecka) efter fyradagarainfluensan, halsflussen och den dubbelsidiga öroninflammationen med sprucken trumhinna. Nu mår han bra bortsett från att han inte hör på ena örat och hör sin egen röst i huvudet osv. Det kan ta runt åtta veckor för trumhinnan att läka.

Själv är jag i princip frisk igen efter tolv dagars ganska mild förkylning. Skönt.

I övrigt hade vi spelkväll mellan 21-02 i fredags, familjedag i lördags och igår var vi hos syrran med bebis tillsammans med pappa som var i stan. Han sov även hos oss i natt innan han skulle hem till Luleå.

Så nu är jag ganska trött. Även om jag mest vilat och suttit still så har det ändå gjort mig trött.

I övrigt är jag i sluttampen av försådderna. Satte de sista idag utom dahliorna som jag sätter i jord i maj. Trodde att jag skulle kunna hålla mig i källaren i år, men där finns ej plats för dessa höga klättertorn (blomman för dagen)…

image

…samt att det är för kallt och lågt i tak på hyllorna för tomater, flitiga lisa och de höga vad-de-nu-heter som redan blommar (!). Dessa står istället i Stellas rum.

image

Får fixa ännu fler lysrör och en bänk med högre i tak så att jag kan ha mer i källaren nästa år. Fredrik är ganska missnöjd som vanligt nämligen.

Men visst är tomaterna fina! Här får de både solljus och stöd av lysröret.

Lysrören har för övrigt bidragit med väldigt mycket mer bulliga plantor än tidigare års rangliga ljussökande saker. Kan verkligen rekommendera svala rum och lysrör. (Läs mer om försådden i min blogg Smultronrabatten.)

Avslutar med en bild på barnen och kusin Selma som nu är åtta månader.

image


