Sova på skogslajv

Om två veckor vaknar jag upp till första lajvdagen i de småländska skogarna. I natt drömde jag att vi hade installerat oss i vårt tält och att jag insåg att jag glömt packa en massa saker, t ex sovsäckar till mig och Molly. Oops! Funderade på om jag skulle be nån förälder köra ut sovsäckar till oss eller om jag skulle höra om arrangörerna hade någon över. Hade ju inte jättelust att frysa ihjäl på lajvet så att säga…

Jag kan bara minnas ett enda lajv då vi hade det varmt och gott på natten. Det var 30 grader på dagen och tältet stod inte i en granskog utan på ett fält.

På alla andra lajv har jag haft mer eller mindre tjocka filtar över sovsäcken och frusit mer eller mindre.

Till och med på 30-graderslajvet i somras var det kallt på natten. Jag frös inte, men jag fick dra filtarna över huvudet. Sov med sovsäck, mantel och filt över mig. Brukar ha med mig mössa för lajvnätter. Bara det, mössa mitt i sommaren!

Det är konstigt att det kan bli så ruggigt kallt och fuktigt i tält och stugor. Ofta kommer någon morgonpigg typ och säger ”upp med er! Det är faktiskt varmare ute än inne!” Och så kravlar en ut ur sovkokongen med skrynklig lajvarstass, sveper manteln över axlarna, stoppar fötterna i skorna och klättrar ut ur stugan/tältet.

Och där! Gryningssol som värmer, ljus. Traska till toaletterna, gnugga gruset ur ögonen. Äta havregrynsgröt och dricka hett te på värdshuset. Börja en ny lajvardag. Överlevde denna långa kalla natt. Det är glädje det!

image

image

Ps. I år tar jag med sömntabletterna så att jag slippet ligga sömnlös halva första natten. Har alltid så svårt att sova på nya ställen och brukar vara så full av intryck och förväntan.

Ps2. Jag pratar om lajv som om det alltid vore medeltidslajv i skogen eftersom det är såna lajv jag varit på. Men nuförtiden finns många andra sorter som t ex historiska lajv på slott, Hogwartslajv, moderna uppsättningar i lokaler, postapokalypslajv osv.

Ps3. Snälla sluta säg ”lajvar småbarnsförälder/frisk/whatever när ni inte alls är lajvare och är på lajv. Det blir lite som ett hån mot oss när ni kidnappar vår hobby. Tack på förhand! Ds.

Kommentarer inaktiverade.

