Lajvmat

Om en får frukost, lunch och middag på skogslajv, vad behöver en då köpa till i form av mellanmål och uppiggande snacks?

Jo.

Eftersom en (oftast) rör sig mycket mer på lajv än i vardagen så behövs en del energi. Det är inte kul att slösa bort bra lajvdagar på att känna sig hängig och trött. Så precis som på resor brukar jag strössla med kex, godisbitar, frukt och annat som ska få upp humöret. (Ingen vardagsmat direkt, men resor och lajv är undantag för mig).

Här har vi dagens inköpslista.

image

Tubpålägg är smidigt och en yoghurt med skruvkork att halsa är också käck. Dadlar äter jag eftersom jag tenderar att bli trög i magen pga att jag blir stressad när det är kö utanför toaletterna.

Cider brukar jag inte ta med, men finns det något lajvigare än cider i metallglas på fot? Det är sånt som köps på värdshuset, men i år tar jag med eget för att öka tillgången.

Våtservetter använder jag ej till vardags och särskilt inte till bebisar (bättre att blöta servetter med vattenflaska). Men just på lajv är det gött att dra några tag i armhålan varje morgon samt tvätta sina händer efter toabesöket. (Morgondagens lajvområde hade faktiskt tvål och en tapp med vatten förra året, men ofta är det bajamajalödder eller t o m skogen som gäller ifall toaletterna ligger längre bort (för nr1 alltså) och då är det bra med våtservetter).

Godis är ett måste. Men ej choklad utan papper för det smälter typ alltid ihop till en geggig röra i påsen.

Jo, det brukar gå utmärkt att ha med kylprodukter som ost, yoghurt m.m. eftersom tält och stugor tenderar att vara kalla och fuktiga. Om det är högsommar funkar kylväska några dagar.

Obs. Bortsett från bröd (utan tubost) och äpplen så är ovanstående inte sådär jättelajvigt så det ätes inne i tältet eller på offområdet*. (Tälten ska väl egentligen inte vara off, men skitsamma, jag brukar smussla lite.)

* = off är när/där vi inte spelar/lajvar. Moderna saker ska helst inte synas på fantasylajv, så allt sånt som sovsäckar, modern mat, mobiler m.m. ska döljas eller vara utanför själva lajvområdet.

Seriösa matlagningsintresserade lajvare bakar eget bröd och kakor, gör nötblandningar och förpackar allt i tygstycken och skålar. Men själv är jag matointresserad så jag kör på listan ovan. (På mina första lajv i början på 00-talet åt jag dessutom inga varma mål alls utan levde på frukt och bröd. Men de lajven var bara 2-3 dagar istället för 4-5 som nu. Plus jag var ung.)

Varsågod för tips ni få lajvare som läser min blogg (vet om en). 😛 (äh, tänker att folk kan vara nyfikna ändå eller så är det bara att skrolla vidare).

Kommentarer inaktiverade.

