Domen över Hjorvard-lajvet

Jag mådde förvånansvärt bra på lajvet bortsett från att jag fick lägga mig och vila med jämna mellanrum.

Lajvet utspelade sig i byn Gladsheim på vikingatiden i skiftet mellan asatro och kristendom. De flesta spelade bybor men det fanns även magiska element och grupper med älvor, magiker, svartblod med mera. Vi spelade samma roller som förra året, syskonen från Storgårda med en influgen kusin (Fredrik). (Varning för halvsuddiga mobilbilder.)

image

Björn, Astrid, Jorunn, Gudmund och jag som Hillevi och äldst av syskonen (men vår storasyster Tyra fick ta över gården och det är vi bittra över.)

Vi spelade kartritare och vi sålde faktiskt ganska många kartor som var mer eller mindre detaljerade. Att spela kartritare ger en en god anledning att vandra in i folks läger och befinna sig i obygden. (Tips!)

Vädret var jättefint med omkring 16-24 grader dagtid. Det var lite för varmt i solen de sista dagarna, men vi höll oss i skuggan. Det var många som brände sig, men vi smörjde oss så gott det gick.

De första tre kvällarna drack vi cider framför brasan i vårt läger och det var väldigt mysigt. Det blev inte mörkt förrän runt tio-halv elva och det är ju en stor fördel med maj-junilajv (i slutet av juli-aug blir det ju mörkt redan vid åtta eller ännu tidigare och det ger ju mindre tid för spel eftersom det blir beckmörkt i skogen). (Bortsett från de som gillar att nattlajva då, men jag tillhör inte dem.)

image

Roliga/spännande saker som hände var att en norsk prinsessa hotade och anföll vår by, att en vitlökssekt tvångskonverterade kristna, att en demon spred smitta och slutligen gick ner i vår vän Levis kropp så att de blev tvungna att offra älvorna och sedan ”bränna” ner kyrkan i ett försök att ta död på demonen (gick inte). Det hände massor, men det är lite svårt att förklara någorlunda sammanhängande här.

Kort sagt, det var väldigt roligt!

image

Något som var mindre roligt var att S blev matförgiftad/fick solsting på söndagsmorgonen. De andra tre åkte hem fredag kväll för att kunna gå på en teater på lördagen, så jag och S var kvar själva när S började spy. Vi var kvar till slutet av lajvet (en timme), men sen packade vi raskt ihop och for hem (2,5h i bilen). Hon mår tydligen fortfarande dåligt. (Men tur att det var sista dagen i alla fall.)

image

Trots att det var så varmt så var stugan sval på dagen och kall på natten. Jag sov i dubbla sovsäckar med mantel, två filtar, dubbla mössor och Molly första två nätterna och då blev jag kall. Tredje natten hade jag dubbla sovsäckar, fyra filtar, två mantlar och två mössor och då frös jag inte (!). Fjärde natten var varmare och då räckte det (!) med dubbla sovsäckar, mantel och en (!) mössa. Kan ju tillägga att jag hade full mundering under med tröja, tunika, två byxor, yllehosor, strumpor och raggsockor. ^^ Det är skönt med uppvärmda hus, hörrni!

image

Här kommer en graf över hur jag blev tvungen att byta om varje dygn. Behövde klä på och av mig allt eftersom temperaturen sjönk eller steg. Tur att vi bodde i byn och hade typ 100m till värdshuset/byns centrum. ^^

image

Tyvärr har vi inga fler lajv inplanerade i år, men jag hoppas ändå på Morgondagens Gryning 6 i september. Vi missar tyvärr två lovande lajv i juli på grund av vår Norrlandsresa inkl två bröllop. Men det får det vara värt när syrran respektive svågern med sambo gifter sig. (Tyvärr är en eller båda av dessa två bortresta där i september så jag får lösa det med en annan grupp eller fler i gruppen annars blir det inte så kul.)

Men som sagt, kul med lajv!

Ps. Detta var mitt fjortonde lajv, de första tio var vi på 2003-2005 och sen var jag på ett 2011 med Stella i magen (första gången jag vågade vara ifrån Molly flera dagar) och sen två förra året och ett i år. Den där pausen på sex år var alltså pga Molly, graviditet och ett pausår. Nästa gång hoppas jag att Stella kan följa med (hon är lite småskraj men förstår mer och mer.)

One Response to Domen över Hjorvard-lajvet

  1. Kronärtskocka skriver:

    Har haft er i tankarna och tänkt vilken tur med vädret! Härligt med resor som ger sån glädje!

    Liked by 1 person

