Bada i hav vs sjö

Jag badar ju helst inte alls förutom möjligen i varma simbassänger. Jag kan doppa fötterna på döda stränder men är generellt rädd för ”grejs” på botten.

Jag har märkt att det verkar finnas två läger: sjömänniskor och havsmänniskor. Jag bor tillsammans med en av de sistnämnda.

Själv badade jag bara i sjöar som barn (Tulebosjön och Barnsjön) trots att vi bodde två mil från havet. Jag stoppar inte mina ben i Kattegatt, där finns krabbor, maneter, tång och annat äckelpäckel. Fredrik däremot tycker att havet känns renare och jag kan förstå poängen eftersom det är större.

Igår hörde jag en konversation mellan en sjö- resp havsbadare och insåg att havsbadaren drog samma argument som jag brukar dra.

– Det luktar unket…
– Det finns en massa grejs på botten som jag inte vet vad det är…
– Det känns inte fräscht…

Jag tycker precis samma med havet, så jag antar att det handlar om ovana.

Hon sa att hon inte är rädd för maneter och själv är jag inte rädd för aborrar och grodyngel men tycker att krabbor är läskiga.

image

Många i Sverige har ju inte heller något val eftersom västkustremsan utgör en ganska liten del av kuststräckan. Jag har inte badat mycket på ostkusten men det ska enligt uppgift inte vara samma sak med bräckt vatten.

Jaja. Jag antar att barndomsvanorna sätter spår kanske? Och i så fall lär ju våra barn bli sjömänniskor eftersom vi (de) mest badar i Delsjön och Härlanda Tjärn.

Ps. Det är en myt att Göteborgs stad ligger vid havet. Några förorter gör det, men det tar närmare 40-50 minuter med spårvagn att nå kusten från innerstaden. Själv har jag nog 2,5-3 mil till havet (bor i östra Göteborg, 6 km från centralstationen) och jag har inte varit där på flera år bortsett norra skärgården där mamma bor. Om en vill nå havet från Göteborg får en verkligen anstränga sig. Kanaler har vi dock några stycken (Göta Kanal t ex…)

2 Responses to Bada i hav vs sjö

  1. riktliv skriver:

    Haha havsmänniska är jag och är livrädd för fiskedrag när jag badar i sjö. Nu har jag turen att bo vid sydkusten och en fantastisk strand utan krabbor och tång. Bara litervis med klart vatten. Längtar hela året efter att få kasta mig i vågorna. Har bekanta som är poolmänniskor. De badar varken i havet eller sjö.😂😎

    Liked by 1 person

  2. christerhansson skriver:

    Härligt resonemang om hav och sjö😊

    Gilla

