Skogsutflykt och JAG var med!

Igår var det utflyktsdag med föräldrakooperativa förskolan. Det har vi varje år i maj och då stänger förskolan så att alla familjer ändå ”måste” ta ledigt och för att pedagogerna ska kunna följa med. Förrförra året var vi på Marstrands fästning och förra året på Kättilröds 4H-gård.

I år åkte vi till Rannebergens friluftsområde och där har jag inte varit på typ 12-13 år. Jag var inte alls sugen först eftersom ofrivilliga promenader och att sitta på marken utan ryggstöd inte är någon höjdare som utmattad.

Men eftersom jag känt mig piggare några veckor nu så bestämde jag mig för att ge det en chans. Och det är jag glad att jag gjorde!

Fredrik skulle jobba halvdag så jag och Stella åkte själva (så kunde jag vila på eftermiddagen). Det kändes jobbigt att köra dit själv med gps och ev dåliga parkeringsmöjligheter så jag slog mig ihop med kompisen M och samåkte.

Ms barn M och Stella är bra kompisar som leker hemma hos varandra ibland. De var så söta igår när de gick och höll varandra i handen.

image

Alla familjer utom tre kom och det var väldigt roligt. Det var runt 18 grader varmt, så det bidrog säkert en del (förra året duggregnade det när vi grillade så det var ingen hit).

Det var kul att få umgås med bara Stella (dvs ej Molly) några timmar på raken. Det blir så sällan av annars.

Stellas personlighet växer fram allt mer och det är även något pedagogerna sagt. Stella är omtänksam, snäll och ganska lugn, men samtidigt är hon anpassningsbar så i sällskap med extroverta (kompisen L och Molly) blir hon vild och energisk. Pedagogerna har sagt att hon är väldigt mån om att alla ska ha det bra och få bestämma tillsammans, men hon säger ifrån när hon vill något. Bra egenskap tycker jag!

Vi tittade på grodyngel, grillade korv, lekte lekar och gick poängpromenad.

image

Jag hade med två baden baden-stolar och det var ett bra drag. Inga ansträngda ryggmuskler här inte (räckte med det från lajvet i helgen). ^^

Barnen fick gå på skattjakt och hitta presenter till trollet som bodde i skogen (något rött, fyra sorters blad, tio kottar m.m.) och sedan fick de en skatt från trollet, guldfärgade stenar. (Bra grej! Vi har sockerfri policy på förskolan.)

På slutet bestämde sig barnen för att doppa sig från bryggan. Jag lyfte ner Stella några gånger och drog upp henne igen.

image

Svenska naturen på sommaren alltså, så fantastisk!

I alla fall. En rolig utflykt med trevligt folk och en chans att bonda med sin dotter utanför hemmaplan. Har ju en viss förhoppning om att orka med fler utflykter nu när jag känner mig piggare och det behövs för barnen blir helt förvånade när de väl får höra att jag ska med.

Kommentarer inaktiverade.

