Trökigaste sysslan

Jag gör ju det mesta från min mobil just nu eftersom 1. jag är sjukskriven, 2. orkar inte sätta mig vid datorn i källaren så ofta (trappor!) och 3. det går!

Men, när jag deletat alla dåliga bilder och onödiga appar i flera veckors tid och nu inte ens kan ta emot mailen och absolut inte göra några appuppdateringar, då är det dags för kvartalets tråkigaste… Säkerhetskopiering.

kopiering

Flyttar nu över nästan alla bilder från mobilen till datorn. De hamnar i mappen ”Nya bilder”. Sen ska jag helst (hrrm hrrm) sortera ner dem i rätt månadsmapp i bildmappen så att bilderna inte ska ligga huller om buller i Nya bilder-mappen. Sen när väl det är klart ska jag säkerhetskopiera bildmappen till min externa hårddisk som är det första jag kommer att springa efter om det börjar brinna (efter barnen och möjligen mitt bebisfotoalbum från när jag var liten).

Medan jag väntar tänkte jag passa på att föra in månadens utgifter i excelfilen med vår hushållsekonomi. Vi började med den filen när vi flyttade hit för snart tre år sedan. Då kändes det som att pengarna bara rann genom våra fingrar och ärligt talat känns det fortfarande så (inte för att vi shoppar hejdlöst, för det gör vi verkligen inte, men för att huset kostar en slant i en massa olika avgifter istället för samlat i en hyra som förr).

Men men, om jag fixar det där med bilderna nu så kommer jag ha flera gig att fylla tills nästa gång mobilen blir så fullmatad att jag måste tömma den. Så lika bra att få det överstökat.

Kommentarer inaktiverade.

