Att inte ens få finnas till (om icke-binära)

Triggervarning: transfobi

Denna vecka har Instagramkontot Kvinnohat översvämmats med transfobi/transhat i kommentarsfältet. Gästpostaren har skrivit om begreppet femme och är själv queer och har pronomet den (icke-binär).

Jag brukar inte följa Kvinnohat (längre) och jag är själv inte trans, men denna vecka har jag blivit väldigt illa berörd. Den allmänna kunskapsnivån om icke-binära är under all kritik och det som icke-binära (och övriga transpersoner) blir utsatta för varje dag bidrar till självhat, självmord och stor psykisk ohälsa.

41% av alla transpersoner har försökt begå självmord och 80% av alla transstudenter känner sig hotade i skolan. Se mer statistik på bilden.

image

Något som många verkar ha fått om bakfoten är att transpersoner mår dåligt pga hur folk bemöter dem i samhället, inte pga att de är trans.

De har inte ”fötts med fel kön” och behöver inte ”byta kön”. De har rätt kön/icke-kön hela tiden, problemet är att inte alla i samhället kan se och förstå det eftersom alla verkar vara så inställda på att det är kroppen som avgör vad en har för kön. (Därav vill många göra en korrigering av kroppen.)

De icke-binära blir gång på gång nekade sin identitet. De ”får” inte vara som de är eftersom vissa ständigt påpekar att de inte ens finns (även inom i övrigt upplysta rörelser som t ex grenar av feminismen).

Jag tror inte folk förstår vidden av det hela. Inte jag heller. Hur är det att inte ens få finnas till i samhället?

Fram tills den stora hen-debatten 2012 fanns det inte ens ett allmänt känt ord som de icke-binära kunde använda (ordet fanns ju givetvis, men var inte så välkänt). Det finns dessutom fler ord, t ex ”den” och ”hin” (eller ”they” på engelska). Det som avgör är vad som känns rätt/bra för personen.

Det läskiga är att folk anser sig ha rätten att själva bestämma vad folk ska ha för pronomen. T ex har jag hört att psykologer sagt ”men jag tänker inte kalla dig hen, för det känns obekvämt för mig” och dylikt. Så folks bekvämlighet går alltså före att en person ska få vara den den är och bli benämnd på korrekt sätt? Pronomen är dessutom inget som en ”föredrar” utan något som en har. Punkt.

Kanske dags att börja felköna alla vi möter? Byta ut hon mot han eller hen och se hur det känns? Det känns fel va? Som att bli nekad sin identitet. Inte få vara den en är.

Kommentar till en bild på Kvinnohat:

image

Svar: Det är aldrig ok att ifrågasätta folks pronomen. Felköning dödar och såna här uttalanden är ren och skär transfobi/transhat.

Sammanfattningsvis:
De som inte är trans har ett enormt ansvar i att inte bidra till transpersoners död. Köna inte personer i din omgivning som inte själva berättat sitt pronomen (fråga!), använd alltid rätt pronomen (eller be om ursäkt och rätta dig direkt) och reagera när folk uttrycker transfobi och säger fel.

Några saker vi kan börja med:
– Införa ett tredje juridiskt kön (finns i många länder) och korrigera personnummersiffran som anger kön.
– Sluta använda kön som en parameter som ska fyllas i när en ska boka resebiljetter t ex.
– Sluta skoja till det genom att säga ”bebishen”, ”en hen” och dylikt.
– Markera toaletter utifrån om de har pissoar eller ej (Världskulturmuseet har det så sen flera år). ”WC” är t ex en mycket tydlig och enkel skylt som redan används.
– Ha neutrala omklädningsrum med bås.
– Sluta dela in folk i grupper som ”tjejerna mot killarna”. Känns lika relevant som ”blondiner mot brunetter” eller ”korta mot långa”. (”Vadå, de rödhåriga och svarthåriga då?” Jamen precis!)
– Sprida transkunskapen och utbilda alla som jobbar med människor (lärare, psykologer, socialsekreterare, läkare m.m.).

Ps. Det är för övrigt inte konstigt att kunskapsnivån är så låg när inte ens journalisterna kan uttrycka sig korrekt om trans.

Ps. Om jag fått någon fakta om bakfoten, hör av er så ändrar jag!

2 Responses to Att inte ens få finnas till (om icke-binära)

  1. riktliv skriver:

    Lägger in veto mot toaletterna. Fy för om killar skulle stå och kissa på den toaletten som jag måste gå på. Det manliga könet är bra till mycket men uppenbarligen inte att sikta med eftersom det hamnar urin både här och där. Offentliga toaletter är äckliga nog som de är. Det finns inte så många transpersoner utan att de kan nyttja handikapptoalett. Jag skulle inte känna mig trygg på en ”blandtoalett” där jag kanske skulle vara enda kvinnan bland en massa män i de övriga båsen. Men det är så jag känner. Inget är fel eller rätt i denna frågan utan enbart olika behov.

    Liked by 1 person

    • hippiemamman skriver:

      Det bästa vore ju med enbart toaletter som riktiga rum och att inte ha bås. Jag upplever att neutrala ”rumstoaletter” inte brukar vara särskilt nedkissade. Men det är något med bås som får folk att sluta sköta sig och städa efter sig. Men jag förstår det där med otryggheten också. (Och det måste för jobbigt för transpersoner som inte vet vart de ska gå.)

      Liked by 1 person

