En bok om min hemarena

Jag brukar lyssna på feel good-romaner på Storytel när jag ska somna. Då vill jag ha något lagom myspysigt så att jag inte ska ligga vaken i onödan. Den senaste boken jag lyssnade på var faktiskt extra mysig. Kom på mig själv med att längta efter att få höra resten.

kärlek sökesCarin Hjulströms bok Kärlek sökes handlar om frånskilda radioprataren Frida som efter att barnen flyttat ut börjar nätdejta för att hitta en ny partner. Hon träffar på en hel del skumma typer och det är rätt kul att få insyn i hur dejtingdjungeln kan se ut nuförtiden (när jag dejtade senast (2001) fanns varken dejtingsajter eller Tinder. Då var det typ Lunarstorm eller dylikt som gällde.).

Men det allra roligaste för mig är det faktum att berättelsen utspelar sig i min stadsdel Örgryte Härlanda i Göteborg. Frida bor i ett radhusområde i Kålltorp, rör sig i de närliggande områdena och går på dejt på olika ställen på Avenyn.

Jag upplever att 90% av alla svenska feel good-romaner utspelar sig i Stockholm och jag kan inte relatera särskilt mycket till alla dessa namedroppade adresser och hak. Men när Frida promenerar runt Härlanda Tjärn, dejtar på Evas Paley (som jag alltid uttalat päjli istället för palej ^^) och åker spårvagn och taxi förbi bäcken vid Bäckeliden i Örgryte, då kan jag verkligen se det framför mig. (Har dock aldrig varit på Evas Paley, bara sett skylten.)

I alla fall. Kul med en bok skriven i mina hemtrakter (sedan 14 år, är uppvuxen några mil söderut.)

Tack Carin Hjulström för en göteborgsbaserad roman! Nu ska jag lyssna på dina andra böcker om Frida.

2 Responses to En bok om min hemarena

  1. Hanna skriver:

    Ville kommentera på ditt förra inlägg och säga hear hear! men det fanns inget kommentarsfält? Anyways, tack för ett fint inlägg. Nu när du har sammanfattat det hela så fint så kan jag ju sluta blogga. 😊

    Liked by 1 person

