Testat att träna

Nu har jag testat ytterliggare en grej jag längtat efter dessa 1,5 år, nämligen att träna!

Har gjort några försök då och då men jag har inte vågat ta i med rädsla för att bli mer utmattad samt för att trigga kortisolproduktionen i kroppen. Yoga, stretch och promenader är det jag periodvis ägnat mig åt.

Häromdagen sprang jag ett hundratal meter i samband med en promenad och sen körde jag lite plankan, armhävningar, magövningar och benböj. Tio minuter ungefär.

Idag sprang jag kanske sju-åtta minuter med lite upp- och nedvarvningspromenad till det och några övningar efteråt. Jag börjar försiktigt.

Efter förra passet blev jag totalt ledbruten i flera dagar, men jag blev inte mer uppstressad eller utmattad.  Hoppas på samma efter detta.

Fick för övrigt chansen att testa löpsteget som beskrivs i Born to Run-boken, dvs att en kan sätta i trampdynorna först istället för hälarna för att minska skaderisken. Det kändes naturligt och bra. Nästan studsade fram på korta steg. (Som när en springer i uppförsbackar eller går barfota.) Idag hade jag mina vanliga löparskor men det finns tankar om att prova fivefingers (ej på asfalt) eller andra mindre dämpade skor för att bygga upp fotmusklerna.

Men i alla fall. Detta ska bli kul, jag älskar att träna. Eller ja, det är ju jobbigt så klart, men jag älskar endorfinerna och nöjdkänslan efteråt. Älskar att bli stark och att nå mina mål.

Ps. Vågade gå in på gymmets sajt för första gången på typ två år och kollade vilka klasser de kör nuförtiden. Så sugen! Men först måste jag börja jobba igen så att jag kan med att utnyttja friskvårdspengen. (Har ett fryst medlemskap sedan snart TVÅ år och det är 2,5 år sedan jag slutade gå dit pga utmattningen.)

Kommentarer inaktiverade.

