Värme och vatten

Sista maj idag, känns helt sjukt. Våren bara flög förbi. Men jag är ju 33 år nu, börjar bli gammal. Snart kommer månader kännas som veckor. Kanske.

Vi har värmebölja här i Göteborg och jag pinas över det faktum att det blir vår tredje sommar utan markiser. Halva vårt hus ligger i söderläge och det blir fruktansvärt varmt inomhus så fort det blir över 23-24 grader utomhus. När det är över 30 kan en knappt andas utan får hålla till i källaren.

Vi hade planer på markiser förra året, men det blev aldrig av. F och hans pappa var t o m och pratade med några markisföretag. Men sen var inte sommaren så varm heller.

Detta år har vi helt enkelt inte råd eftersom hela sparkapitalet gick åt till badrumsrenoveringarna och uppstarten av Fs företag. Vi behöver börja bygga upp vår buffert först innan markiser för omkring 20 papp kan prioriteras.

Så det blir en varm sommar inomhus igen. Tur att vi åtminstone har en golvfläkt i sovrummet.

Men i övrigt är jag väldigt glad över försommaren och vädret. Vi har en ny plaskpool i trädgården och igår när det var så varmt var det skönt att svalka fötterna en stund. Kalla fötter kyler ner hela kroppen en bra stund efteråt.

Vi har även köpt ett litet parasollställ som enkelt kan flyttas runt på gräsmattan. Vi klippte nämligen ner päronträdet rejält förra året, så hängmattan är inte skuggad längre. Sen är parasollet bra när jag ska sitta och greja med odlingar och annat.

Men när det är 25 grader och solen ligger på, då är det bra ”äkta” skugga som gäller, dvs från stora saker som t ex hus eller träd. Brukar sätta mig på trappen eller lilla altanen på framsidan när det är som varmast.

Det finns ju verkligen både för- och nackdelar med söderläge… Men växterna stormtrivs ju i alla fall.

Var ute och vattnade igår vid 23 för att inte vattnet skulle avdunsta direkt. Känns så slösigt att hälla färskt dricksvatten på dem. Men nu har jag äntligen hittat ett bra ställe för en regntunna. Ska koppla den till stupröret och en slang ner i avloppet så att tunnan aldrig blir överfull.

Sen känns det rätt slösigt att fylla poolen när barnen leker med den en liten stund och sen tröttnar pga kallt. Men jag har kommit på att jag kan vattna med poolvattnet och då får vi dubbel glädje av det.

Men som sagt, regntunna får det bli. Hade planer på det förrförra sommaren också, men då regnade det inte en enda gång under 5-6 veckors tid mitt i högsommaren. Helt sanslöst! Förra året måste det ha regnat oftare för då såg jag inte vattnandet som ett problem.

Har i alla fall börjat vattna med avfuktarens vatten från tvättstugan, många bäckar små. 🙂

image

Vi fick äntligen ihop barnens lektält i söndags. De fick det av sin farmor för två år sen men pinnarna var så veka att de bara gick av. I två omgångar har vi försökt spjäla upp och byta ut pinnar men det har inte funkat. I söndags hivade vi de gamla pinnarna och ordnade nya pinnar i bambu. Nu ska det väl hålla ändå.

Kalendersommar i morgon alltså, hur fort gick inte det?

image

Kommentarer inaktiverade.

