Lite throw-back thursday

För tio år sen var jag 23 år. Jag var sambo med Fredrik sen fyra år och förlovad sen ett år (vi hade tänkt gifta oss detta år, men det blev först året efter pga ekonomi m.m.). Vi pluggade på högskolan båda två och längtade efter barn. Jag skrev t o m om barnlängtan i en hemlig blogg på Familjeliv, en blogg som svärmor tydligen råkade hitta…oops.

I augusti 2006 började vi försöka få barn men Molly blev inte till i magen förrän i januari året efter.

Jag inser ju nu att jag och F måste ha ansetts brådmogna. Men vi ville ha det liv jag lever nu med barn, hus och fasta jobb. Vi längtade efter det och jag ångrar inte att vi började tidigt.

För tjugo år sedan var jag 13 år och mellanstadiet var äntligen nästan till ända. Vår klass skulle splittras inför högstadiet och jag var glad över nya klasskompisar. Högstadieklassen blev något bättre, men jag var inte det minsta ledsen över att skiljas från dem i nian. Nu när jag fått perspektiv och kollat upp dem igen på Facebook så förstår jag varför jag aldrig trivdes med eleverna i klassen. Vi var ju så otroligt olika. (Det fanns ett fåtal nördar på skolan, men de liksom jag höll sig på biblioteket och vi hittade aldrig fram till varandra. Även min man hängde på samma bibba som jag på rasterna. Jag har dock lärt känna flera av högstadienördarna nu efteråt. ^^)

I slutet av sexan åkte vi på klassresa till Sparrevikens lägergård och Nina blev kär i en av de långhåriga ungdomsledarna. Vi klättrade i en ravin, spelade capture the flag, käkade ostmackor på löpande band och slöt tillfällig fred mellan klassens fyra fraktioner. Sjuan var helt okej, men i åttan-nian var jag väldigt skoltrött och jag skolkade en del eftermiddagar. Livet som 13-åring är inget jag skulle rekommendera direkt.

För trettio år sedan var jag tre år. Jag minns nästan ingenting från denna tid, men ett minne jag har är när familjen skulle ta bröllopsfoton hos en fotograf. Minns att jag och syrran stod på ett bord och att vi fick turas om att sitta i en korgstol. Jag hade en söt blå nallebrosch.

Jag fick en syster när jag var 22 månader och vi lekte väldigt mycket med varandra ända fram tills jag började högstadiet, då vi utvecklades åt helt olika håll (tänk klassisk extrovert resp. introvert). (Fick ytterligare ett syskon när jag var fem år.)

Ett år tidigare hade vi lämnat lägenheten i Majorna och flyttat till huset två mil söder om Göteborg där vi bodde i sjutton år (jag, de andra bodde bara där ytterligare ett resp. två år pga skilsmässan.)

Syrran körde föresten förbi huset i morse, så här ser det ut.

image

Vad gjorde du för tio, tjugo, trettio osv år sen?

One Response to Lite throw-back thursday

  1. riktliv skriver:

    10 år sedan jobbade jag som ekonomichef samt pluggade heltid på universitetet. Mamma till en 4 åring och en sjuåring. Fritid hade jag ingen😜
    20 år sedan hade jag lämnat mitt älskade singelliv bakom mig och träffat min man. Gick lite fort därefter till att bli sambo, men vi tyckte att vi kände varandra väl. Tänk vad naiv en 22 åring kan vara.

    Liked by 1 person

