Hemska uppsatser

Ibland drömmer jag mardrömmar om att jag har kurser eller c-uppsatser kvar att skriva på universitetet och att jag inte kan få ut min examen. Nästa år är det tio år sedan jag tog examen, men jag tror att det handlar om att jag eller andra ställer för höga krav på mig själv. Sjukdomen hindrar mig från min framtid.

Jag förstår ju att just c-uppsatsen har blivit symbolen för det där eftersom jag led mig igenom två b-uppsatser och en c-uppsats under min studietid. Att läsa och skriva akademiska texter, göra studier och stressa ihjäl sig är inte min grej.

Vi gjorde en med kvalitativa intervjuer om unga vuxnas användande av 3G-telefoner (innan Iphone kom!), en med kvantitativa webbenkäter om tillgängligheten på länsstyrelsens webbplats och en kvalitativ innehållsanalys av serien Vänner (i samma veva som sista säsongen kördes).

Jag som är stresskänslig upplevde det hela som en 5-10 veckor lång mardröm. Vet inte om jag stressat och ”jobbat över” så länge på raken något mer gång?

Vi blev dessutom inte godkända på c-uppsatsen så vi fick tillbringa ytterligare ett år på deltid (några timmar här och där varje vecka när jag var föräldraledig med Molly). Min kompis ville upp till VG och skrev om nästan hela uppsatsen, men det blev bara G ändå (vilket inte spelade mig någon roll).

Jag behövde t o m ta en paus efter min första b-uppsats. Resten av klassen hoppade på c-kursen direkt efter b-kursen och skulle därmed bara ha runt två månaders paus. Men jag orkade inte mer så jag läste två strökurser: kulturvetenskap och sociologi. Först ett år senare körde jag c-kursen. (Behövde fylla ut min examen med andra ämnen utöver medie- och kommunikationsvetenskap och få ihop fem terminer innan jag kunde söka in till Informationsproduktion A+B som är kurser för informatörer.)

Jallefall.

Jätteglad över att examen är fixad sen länge och att jag aldrig mer behöver gå tillbaka till skolan. Så jädrans mycket stress och press i den världen. Alltid en himla lättnad att vakna från dessa drömmar.

Kommentarer inaktiverade.

