Det där med presenter och respektive

Har funderat en del på det där om etablerade par bör förväntas lägga dubbelt så stor summa i t ex en bland syskon gemensam födelsedagspresent till föräldrar. Det vill säga om tre syskon köper en present till sin mamma, ska då de respektive vara med och skjuta till lika mycket så att eventuella singelsyskon inte får betala ”dubbelt så mycket” som sina syskon med partners? (Dvs. jag och Fredrik betalar 200kr, E 100kr och M och hans sambo 200kr.)

Jag tycker inte det, för även om syskon med respektive har dubbel inkomst (oftast) så har de samtidigt dubbel uppsättning av föräldrar/släkt (förhoppningsvis). Så det går ju jämt upp i slutändan. Och det blir ju höga kostnader om de ska dubbla alla presenter.

I mitt fall så köper jag inte födelsedagspresenter till mina svärföräldrar, men jag är med på en gemensam present från familjen (Fredriks andel). (Jag köper ju iofs inte presenter till mina föräldrar heller eftersom vi valt bort sånt i min familj, men normalt sett så hade jag ju haft dem att köpa till i stället.)

Däremot tänker jag att vi som familj bidrar mer till knytkalaset när vi på fredag ska fira midsommar med några av Fredriks syskon. Systern som är utan respektive behöver inte bidra lika mycket som vi och brodern med respektive. (För vi har ju inget annat midsommarfirande med mina syskon som vi ska till efteråt…)

Nä, men principen kanske inte alltid fungerar, men det känns logiskt för mig. ^^

Hur tänker ni kring såna här saker?

PS. Inte för att det alltid behöver bli rättvist och jada jada, men ni fattar hoppas jag.

3 Responses to Det där med presenter och respektive

  1. Kronärtskocka skriver:

    Vi har lagt lika mycket oavsett civilstånd. Tänker att den ”ingifta” kommer på köpet sas, den hade ju inte köpt om den inte hade varit just ingift. När vi var föräldralediga störde jag mig på syskon utan barn med två heltidsinkomster som tyckte att varje familj skulle bidra med typ 700kr i present till svärmor. Det var mycket pengar för oss, och hade gärna sett en mer mjuk inställning än att utgå ifrån att alla kan eller vill lägga så mycket.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Oj! Det var mycket oavsett om man har två heltidslöner eller ej. Tycker att man får se lite till allas situation som du säger. T ex kan man ju utgå från vad folk vill/kan bidra med och välja present utifrån det. (Eller att alla köper egna så klart.)

      Gilla

  2. anna skriver:

    Vi gör så att jag och mina syskon delar lika på present åt våra föräldrar och så delar våra respektive med sina syskon jämnt på presenter åt sina föräldrar. Rättvisast så, tycker vi, oavsett vilket civilstånd man råkar ha!

    Liked by 1 person

