Det får inte regna

Kollar midsommarvädret i appen typ en gång i timmen. Det har varierat väldigt de senaste dagarna men nu verkar det stabilare med ett riktigt spöregn natten till fredag och sedan varmt men molnigt. Som idag alltså.

image

Jag vill verkligen inte sitta inomhus på midsommar, särskilt inte sedan en gäst bjöd in sig själv precis efter att en annan bjudit med sin kompis. Så nu blir vi nio personer inkl barnen (alldeles för många!). Min utmattade hjärna kommer inte klara nio personers röster i vårt kök (som är extra ljudligt pga en utbyggnad som gör att ljudet studsar. Har försökt få till ljuddämpande plattor i taket men får ej gehör hemma.)

Som introvert och utmattad hoppas jag lite lätt på att någon ska bli sjuk eller att alla inte kommer samtidigt. Inte för att jag inte gillar de som kommer (Fs syskon med resp. och kompis) men just för att det blir för många på samma gång.

Vi hade planerat spelkväll på kvällskvisten men det funkar ju inte att spela 7-8 i samma gäng om det är turordningsbaserade spel. Kommer ju hinna somna innan det blir min tur. Men vi får väl spela samtidigt-spel eller lagspel.

Och sen får jag väl be folk att antingen dela upp sig i olika rum eller prata en i taget.

För mig som både blir hjärntrött/ljudkänslig* ibland samt har auditory processing disorder-hörselnedsättningen (APD) funkar jag inte många minuter i sällskap där folk pratar om olika saker vid samma bord. Och om jag anstränger mig ändå så kan jag bli trött i dagar efteråt.

* = ljud och särskilt applåder skär som knivar i öronen när jag blir hjärntrött. Det gör fysiskt ont!

Nä, jag får sätta ner foten i morgon. Som tur är så är sju av nio introverter/ambiverter. De brukar vara mindre tjötiga av sig. ^^ (inte för att jag ogillar extroverta, de behövs, men för många i samma rum kan bli överstimulerande).

Och jag har ju möjligheten att gå och vila. Det känns bara surt att jag som värd ska behöva gå undan bara för att det blev för många gäster (som ej var mitt val).

Ps. Vi har iaf ordnat med gemensam matlagning/grill och huset behöver inte städas eftersom vi hade städhjälp i måndags. Och de som kommer är verkligen low-maintenance. Våra syskon är vana vid att det ser ut som det gör hos oss. Kom som du är. Kliv på som det ser ut typ.

Ps2. Här kommer föresten en video som visar hur svårt det kan vara att uppfatta ord i röriga miljöer när en har APD.

Kommentarer inaktiverade.

