Hur auditory processing disorder kan upplevas

Jag har funderat allt mer på hörselnedsättningen auditory processing disorder på sistone. Särskilt sedan jag funderat på om Stella har det (jag har det).

APD innebär kortfattat att ljudet som kommer in via örat ibland förvrängs i hjärnan. Det är alltså inget fel på hörseln, bara själva kopplingen mellan örat och hjärnan. Det sägs att 10-20% av alla vuxna har det och att runt 5% av alla barn har det. (Ändå så okänt!)

Jag hittar verkligen inga vettiga sidor på svenska om det och jag har aldrig hört det tas upp i någon massmedia mer än ett forum på nätet. Det finns en del amerikanska sidor, men det är allt.

Jag tänkte försöka beskriva lite hur der känns.

Exempel 1
Tänk dig att du ser en bekant och helt plötsligt häver hen ur sig:

– Hej! Haru se Hugoswin nå swein?

Hjärnan tänker febrilt och försöker uttyda något förståeligt ur den meningen. Du ber hen repetera och får höra:

– Jo, haru sett Hugos cykel nånswein?

Okej, nåt med cykel. Har…du….sett… Gissar på om jag sett Hugos cykel. Hoppas att de sista orden inte var bärande för budskapet. Känns pinsamt att be hen repetera igen. Chansar på cykel.

Nu är du mer beredd och resten av samtalet flyter på med omkring 90% ordförståelse.

Exempel 2
Du ber projektledaren om muntliga instruktioner. Hon säger att du ska hämta bilderna i xx-mappen på c-disken, spara om dem in rätt storlek, lägga in dem på y-sidan och sedan maila till kunden.
Tio sekunder senare minns du bara att du skulle hämta bilderna, men inte i vilken mapp, på vilken disk och vad du skulle göra sen.
Dags att gå tillbaka igen och skriva ner exakt allt vad projektledaren säger eftersom det kan komma till användning sen. Att lära sig information utantill genom att lyssna på lektioner är bara att glömma. Du får nöta det efteråt istället. Samma sak med att memorera recept. Du får kontrolläsa ingredienslistan och beskrivningarna efter varje moment.

Exempel 3
Barnen kommer springande och säger saker samtidigt. Detta är vad du hör:
– Stella kan winduswin dumma hjälp..påliga lyssna rå…mamma!

Min hjärna kan absolut inte ta in två olika budskap samtidigt. Fredrik kan lyssna på två-tre samtal på samma gång. Jag kan inte ens uppfatta ett samtal om ett annat pågår precis bredvid. Ibland lyckas jag fokusera tillräckligt för att förstå andemeningen i det ena samtalet, men det är väldigt tröttande. (Jag säger ofta saker till F när han pratar telefon, men när han försöker göra samma sak till mig så måste jag avbryta för då hör jag istället inget samtal.)

Exempel 3
Du tittar på TV och helt plötsligt säger skådisen ”men speling non goll?” Du får fråga din partner som snabbt förklarar att skådisen sa: ”men spelar det någon roll?” Du klagar över skådisar som inte kan artikulera och brusiga bakgrundsljud.

Filmer är värst, studioprogram med ordentliga mikrofoner är bäst. Amerikanska tecknade serier och sitcoms med mycket slang, dialekt och överröstande applåder och skratt är stört omöjliga. Även dubbade Disneyfilmer
och andra svenska filmer kan vara helt oförståeliga ibland. Textade filmer och tv-program är guld värt. (Obs. studioinspelade ljudböcker, partiledardebatter, radioprogram osv är inga problem alls. De medverkande artikulerar, överraskar inte med plötsliga kommentarer och där finns inga bakgrundsljud.)

Försvårande omständigheter
– Folk som pratar samtidigt (kan inte förstå något)
– Buller och distraherande ljud
– Folk som pratar snabbt
– Folk som pratar svåra dialekter (viss skånska!)
– När en inte är beredd
– När en inte orkar koncentrera sig längre
– Plötsliga utrop
– Bakgrundsljud (raspiga telefoner, högtalarutrop m.m. kan vara hopplöst)

Genom denna blogg och Instagram har jag stött på två andra vuxna som har samma problem. Någon mer som känner igen sig?

One Response to Hur auditory processing disorder kan upplevas

  1. Marie skriver:

    Jag känner igen mig men jag har hörselnedsättning på ett öra så jag har alltid tänkt att det hör ihop med det. Varken jag eller partnern är såna en kan börja prata med utan att ha tilltalats för hjärnan är inte alls med. Jag ser allt med text numer på tv, annars tappar jag för mycket av sammanhanget när barnen är runt och gärna låter. Jag är inte så bra på att ta långa instruktioner, vare sig det är vägbeskrivningar eller annat. Jag kollar recept ofta för mer än ”3 dl mjöl” pallar inte hjärnan, bara blandar ihop siffror, mått och ingrediens. Vid för dålig akustik i kombo med prat så hör jag typ ingenting och det blir jättetråkigt, men det har jag alltid tänkt är pga hörselnedsättningen – men det kanske det inte enbart är? Jätteintressant att du tagit upp det här!

    Liked by 1 person

