Effektivisera i ett hus med tre våningar

Efter elva år i enplanslägenheter blev jag chockad av hur mycket spring i trappor det blir i ett hus med viktiga rum på tre våningar. Det kändes som att allt alltid låg på fel våning. (I mitt uppväxthus hade vi bara sovrum på övervåningen så det blev inte så mycket spring.)

Nu har vi bott här snart tre år och jag hittar allt bättre sätt att organisera våra saker för att minimera spring och att saker inte blir gjorda pga att saker finns på fel våning.

Nu ser det ut så här.

image

För att barnen ska bli tandborstade på morgonen när vi i allmänhet har bråttom så har det underlättat väldigt med dubbla tandborstar och tandkrämar till dem så att vi slipper släpa upp barnen igen efter frukost (alt. bära tandborstarna upp och ner varje dag).

Vi har deos i båda badrummen även om vi tvättar oss mest i källarens stora badrum.

För att papperskorgarna ska bli tömda har det visat sig vara nödvändigt med en rulle papperspåsar på varje våning. Nu fungerar äntligen tömningen.

Vattenkannan är en liknande grej. Om den inte finns på våningen så vattnar jag inte. I våras när jag hade växter i källaren så hade jag ytterligare en kanna där. (Skulle aldrig orka gå upp och ner och vattna på flera våningar vid samma tillfälle och att ställa vattenkannan i trappan är ingen höjdare med barn i samma hushåll…)

Mediciner finns också på två våningar. Inte för att jag skippar medicin annars, men för att slippa onödigt spring. (Är ju utbränd och trappor är en energidödare.)

Dammsugare har vi bara på entréplan, men plan 1 och 3 klarar sig med städningen varannan vecka, och så tar vi ett eller två extravarv på entréplan där emellan. En fördel med flera våningar: smutsen sprids inte lika mycket eftersom en rör sig mindre mellan de olika rummen. I värsta fall finns sopset, åtminstone på övervåningen (pga gerbilburen).

Jag har också börjat förvara handdukar på alla tre våningarna och extrasängkläderna fick flytta från övervåningen till källarvåningen för det är ju där bäddsoffan finns. Fattar inte varför jag burit det upp och ner varje gång vi haft övernattande gäster?

Sammanfattningsvis. Ni med flera våningar: fundera på vad du behöver när och om det finns i nära anslutning? Skjuter du upp sysslor pga att du inte orkar hämta en sak?

Ps. Ni som står i begrepp att flytta till en bostad med flera våningar: försök få åtminstone kök, badrum och vardagsrummet på samma plan. Det är vad jag saknar mest med detta hus. Tre våningar är ingen hit (förutom när flera personer vill vara i fred samtidigt).

One Response to Effektivisera i ett hus med tre våningar

  1. Helena Ferry skriver:

    Det där upptäckte vi också när vi bodde i radhuset i Landvetter med kök, kontor, lillltoa, hall och tvättstuga på nedre plan + vardagsrum, sovrum och badrum på övre plan. Och så trappgrindar i båda ändar av trappan. Typ helt omöjligt att bära barn och något mer mellan våningarna. Det blev att vi tillbringade väldigt mycket tid i köket. Som tur var fanns plats för lekhörna där. Men det var sååå skönt att flytta till trappfritt sen…

    Liked by 1 person

