Fotträning

Jag verkar ha ådragit mig en skada på vänster fot. Jag provade ju att springa med ett mer naturligt löpsteg några gånger i juni. Landade på trampdynorna istället för på hälen. Men som klassiskt nybörjarmisstag så gick jag ut för hårt (ca 1,5 km) utan att fotmusklerna var tillräckligt starka.

Dagen efter brände det till i vänster trampdyna och sen hade jag svårt att gå under några dagar. 

Nu har det gått ungefär två veckor och jag känner fortfarande av det. Det är inte så att det gör ont och att jag inte kan gå på foten, det är mer som en svagt molande smärta. 

Läste på nätet och funderar på om det är en stressfraktur (?) eller en överbelastning av musklerna i foten. 

I vilket fall som helst så ska jag nu försiktigt stretcha ut och träna upp musklerna i foten. Det är ju något jag velat göra oavsett.

Idag går jag i mina tunna lajvskor i trädgården. Det är nästan som att gå barfota (ogillar att gå barfota på gräs). Dock vill jag inte gå i dem på asfalt pga stenhårt, så jag får hitta någon annan snäll sko för det. Någon bred variant med lagom dämpning. 

Jag har även bokat en bok på bibban som handlar om hur moderna skor påverkar våra fötter. Moderna skor – plågade fötter : insikter och träning för en friskare fot av Helle Gotved. Så här står det:

Det moderna skomodet får oss att glömma vad meningen med våra fötter egentligen är och hur en frisk fot ser ut.

De flesta av oss föds med friska, starka och livfulla fötter, och ingen skulle komma på tanken att ifrågasätta den vackra solfjäderformade foten hos ett nyfött barn – att få tag i fotformade barnskor är därför inte heller svårt. 
Men sedan händer något. När fötterna växer och kräver större storlekar tappar plötsligt skon sin fotform. Den smalnar av framtill vid tårna, där den friska foten är som bredast, och inte sällan får skon en klack som lyfter upp hälen och rubbbar hela fotens och kroppens balans. De fotformade skorna är borta, och nu börjar ofta problemen – inte bara i själva foten.

Den legendariska danska rörelsepedagogen Helle Gotved visar i denna klassiska bok vilka problem de som använder moderna och anatomiskt felaktiga skor kan råka ut för, och vad vi själva genom några få minuters enkel men daglig träning kan göra för att återfå de fötter vi en gång föddes med – de friska, starka och livfulla fötterna utan smärta.
Boken är lättillgänglig och rättfram och fylld med bilder, illustrationer och förklaringar som beskriver hur en fot egentligen ska se ut och kännas, vilken rörlighet den ska ha, och sist men inte minst, hur en sko på fotens villkor ska se ut – kort sagt, hur du undviker att få plågade fötter. (Bokus)

Själv använder jag inte skor med varken hög eller låg klack, jag går mest i sneakers. Men mina fötter är ju lika otränade som de flesta andra skobärare så det finns ju mycket att göra på den fronten. Har hittat några övningar på nätet som jag ska testa. 

Ps. Har även läst om Mortons sjukdom men jag har inga nervkänningar som tur är även om smärtan sitter på ungefär samma ställe. 

3 Responses to Fotträning

  1. Tant Sviskon skriver:

    När jag hade Mortons kändes det ganska precis som jag klev på en kula varje steg jag tog. Jag märkte tydligt att det kändes sämre om jag klämde ihop foten/tårna och bättre om jag spretade med tårna.

    Liked by 1 person

    • hippiemamman skriver:

      Kände du av ”nervstötar”? För det gör inte jag, men det känns ju faktiskt lite som att gå på en kula. Men samtidigt så känner jag av det också när jag ligger/sitter. Gjorde du det?

      Gilla

      • Tant Sviskon skriver:

        Inga nervstötar och nu minns jag bara ont när jag gick. Jag fick iofs aldrig någon formell diagnos, men mamma är läkare och verkade också tro att det var Mortons när jag pratade om det. Det värsta gick över av sig själv, men jag kan fortfarande känna av det ibland.

        Liked by 1 person

