Hur moderna skor förstör fötter

Igår fick jag hem Helle Gotveds bok Moderna skor plågade fötter som publicerades för första gången 1972 . Tyvärr verkar inget ha hänt med kunskapen under dessa 44 år. Jag hade kort sagt ingen aning om hur fötter egentligen ska se ut!

Här har vi ett första exempel. Den naturliga foten är alltså till vänster. Det är ingen barnfot utan en fot som inte formats av trånga skor.
Så här ser nyfödda barns fötter ut. Som små solfjädrar.

Så här ser alltså naturliga fötter se ut, här på en staty av guden Anubis (1400 f Kr) samt barnfötter (fyraårig flicka). (Det fanns även bilder på statyer från romartiden och vidare där fötterna börjat bli böjda pga sandaler.)

Så här borde alltså fötter se ut. Raka tår och en stortå med mellanrum till de andra tårna.

Men de flesta vuxnas fötter ser mer ut som till vänster. Trånga skor tvingar in våra stortår (med hallux valgus – utskjutande stortåknöl som resultat) och inklämda småtår, inte sällan med hammartår (böjda tår som pektån och långtån på bilden).

Hur ser en frisk fot ut? Jo, det finns inga förhårdnader eller liktornar, tårna pekar rakt fram och stortån har stor rörlighet i sidled.

Under foten går två valv, ett tvärgående under trampdynan och ett långgående mellan häl och trampdyna. Se bilder nedan.

Så här ser mina fötter ut:

Trots att jag sällan går i spetsiga skor och aldrig i högklackat så är stortårna böjda. Mitt tvärgående valv är obefintligt och jag kan knappt röra mina stortår åt sidorna. Jag har förhårdnader mitt på trampdynan (inget valv), dessa har dock blivit mindre under sjukskrivningstiden eftersom jag står/går mindre.

Jag skrev ju häromdagen om smärtan jag fått i vänsterfoten. Jag tror att jag hittat orsaken nu.

Först fick jag ont pga en överansträngning i vänster trampdyna efter en löptur. Sedan vågade jag inte gå ordentligt på två veckor vilket bidrog till smärtan. När jag sedan provade att gå normalt igen så försvann smärtan på någon dag.

Dock upptäckte jag att jag blivit plattfot på vänster fot! När jag står bekvämt utan att spänna foten så är ankeln kraftigt böjd. Se bilder. Spänner foten:

Slappnar av (leden skjuts ut typ en-två centimeter): (kanske lite svårt att se på bilden)

Vad beror detta på då?

Jo, det verkar som att mitt vänstra fotvalv kollapsat till följd av otränade fotmuskler. Det kan t ex komma efter en längre period av sängliggande (HOST HOST) (fyi för nya läsare: jag har utmattningssyndrom sedan ett år och åtta månader.) Det som håller fotvalvet uppe är en broliknande muskulatur i foten vars främsta stöd kommer från stortån. Muskeln går från stortån genom foten och upp i vaden (se bild).

Det är alltså tänkt att stortån och muskeln ska bidra till att foten blir stabil och håller valvet uppe.

Mina fötter har blivit rysligt otränade efter min sjukdoms sängliggande och nu har mitt vänstra fotvalv sjunkit ner.

Men jag tänker avvakta med inlägg eftersom det vore som att steloperera en otränad rygg. Varför inte träna upp musklerna istället? (Sen kan ju inlägg vara ett komplement om smärtan blir för stor.)

Jag har påbörjat ett träningsprogram där jag tränar musklerna i båda fötterna med fokus på stortånmuskeln som går upp i benet. Tydligen ska det gå relativt snabbt att få resultat eftersom det brukar bli så när en tränar en muskel som är helt otränad (alltså att det märks skillnad snabbt).

Men åter till fothälsa. Vad kan en göra för att fötterna ska må bra? Jo, träna upp fotstyrkan (här finns ett bra träningsprogram på nätet (jag skrev ut pdf:en)). Det är också viktigt att undvika snäva, spetsiga skor samt högklackat till vardags.

Högklackade skor bidrar för övrigt till att hela kroppen påverkas negativt (när hälarna lyfts upp måste knäna skjutas fram, det blir en böjning i höftleden, ryggen hålls stel och nacken blir låst). Huvudvärk, ryggbesvär, cirkulationsrubbningar m.m. kan därmed ha sin ursprungliga orsak i att fötterna belastas fel. Dessutom glider foten fram i spetsen på skorna och det klämmer samman tårna ännu mer och bidrar till hallux valgus och hammartår. Högklackade skor innebär ett väldigt tryck på trampdynan och det brukar medföra förhårdnader under foten. Det är även vanligt att nerver kommer i kläm (Mortons sjukdom som jag skrev om häromdagen). Författaren rekommenderar att enbart använda högklackat vid särskilda tillfällen, som t ex på fester.

Jag har bestämt mig för att byta ut några av mina skor och att försöka se till att barnen får fortsätta ha skor som är breda framtill så att de kanske slipper böjda tår. Sedan ska jag fortsätta fotträningsprogrammet och gå mycket barfota eftersom det bidrar till att bygga upp musklerna. Att sätta fötter i skor är ju lite som att sätta gips runt muskler. De förtvinar. Tyvärr är det västerländska samhället väldigt asfalterat och det är hårt att gå på utan dämpning i skorna. Men så fort tillfälle ges med mjukare underlag ska jag försöka gå barfota eller med tunna skor så att fotmusklerna får jobba.

PS. En intressant grej är att Fredriks fötter inte alls är lika hårt åtgångna. Hans stortår har mellanrum till övriga tår, han har två fina fotvalv på varje fot och nästan inga förhårdnader. Han har alltid haft breda skor pga breda fötter och det har nog bidragit mycket.

2 Responses to Hur moderna skor förstör fötter

  1. Hanna skriver:

    Jag rekommenderar bloggen Katysays. Har tyvärr inte adressen men om du söker på det så tror jag du hittar den. Där tror jag du kommer hitta intressantheter (is that even a word?)

    Liked by 1 person

