Introvertas fördel på jobbet

10 juli, 2016

Linus Jonkman pratar om styrkan hos introverter i böckerna Introvert och Själv – kraften i egentid. Jag har funderat allt mer på det där. Okej, vi introverta kanske inte är så bra på att mingla, gå på kundmiddagar, brainstorma i grupp eller resa i tjänsten, men vi har många andra fördelar som arbetsgivare borde ta till vara.

Jag tänker mig det så här.

Hej! Jag heter Sara. Jag gillar att ha många bollar i luften. Jag är duktig på att fokusera på uppgifter och att gå på djupet. Jag är social Jag jobbar utan problem hemifrån ibland och snicksnackar sällan bort arbetstiden framför kaffeapparaten. Jag stör inte kollegor med onödiga frågor och bidrar inte till onödig ställtid.

Jag är duktig på att kommunicera och formulera mina tankar i skrift. Jag är bra på att fatta snabba beslut. Beslut fattar jag efter noggranna överväganden.

Arbetsuppgifter du med fördel sätter en introvert på: programmering, felsökning, köra lastbil, journalistik, grävande uppgifter, forskning, nattpass på vårdavdelningar, författande m.m.

Yrken som kanske passar bättre för extroverta: Receptionist, säljare, telefonförsäljare, sjuksköterska/undersköterska, support/kundtjänst m.m. 

(Men det finns givetvis goda undantag på båda sidor.)

Det vore skönt om fler arbetsgivare och rekryterare fick upp ögonen för de introverta kvaliteterna. 

Ps. Att säga att en är social är för övrigt att säga att en har ett stort behov av att snacka, det har inget med social kompetens att göra. Det kan till och med vara en nackdel på en arbetsplats där folk behöver få tid till koncentration.

Stressad tydligen

10 juli, 2016

Tror att jag har mer resfeber än vad jag inser. I natt drömde jag att jag skulle iväg på nån videokurs som jag i ett svagt ögonblick signat upp mig på. Men jag hade inte alls tid egentligen. 

Kunde inte komma ihåg vilken tid det var så jag tittade i min kalender (min gamla röda filofax från 90-talet!) och såg att det var igår. Lika bra det. 

Men jag såg också att den arbetsuppgift min svensklärare delat ut för ett år sen skulle in om två dagar. Vi skulle göra en tidning. 

I panik försökte jag leta upp instruktionspappret. Jag letade på bibban, i skåpet, frågade vänner och fick låna någon annans redan färdiga tidning (som han bara fått 30% på). Fick instruktioner från Fredrik men det visade sig vara en annonstidning från en trädgårdsbutik. 

Tänkte att jag får väl göra en hel tidning efter eget huvud. Får skriva 1,5 dygn i sträck, bara den blir klar till tisdag morgon. Att fråga läraren gick inte för hon var en ragata och jag ville inte ge henne den tillfredställelsen.

Stressen, paniken…

Tjaaa…

Så det är många kedjegrejer just nu. F måste täta vattentunnans kran för tredje gången så att den inte läcker när vi är borta. Sen kan jag hälla över vattnet som ligger i extraburen så att jag kan rengöra den och förbereda för gerbilflytt hem till syskonet. (Vi fick iaf tag i nytt spån igår eftersom det gamla blivit blött pga hål i paketet.)

Sen försöker jag ordna en egen bevattning av mina törstigaste palettblad. Men måste nog blötlägga snörena bättre och sticka ner dem djupare. Måste. hinna. testa. innan. vi. åker.

Och vi måste hinna äta upp all kylskåpsmat och frukt. 

Och vi måste få tid till att packa (svägerskan lägger sitt kalas kvällen före fick vi reda på igår angående folk som inte kan bjuda in i tid), F vill hinna träffa sin morsa och det är min uppgift att se till att de andra inte prokrastinerar packning och annat tills jag blir superstressad. (F packar helst precis före han åker typ.)

Måste hinna äta upp eller plocka alla vinbär och krusbär (inga stora buskar). 

Måste dra ett varv med gräsklipparen in i det sista eftersom gräset växer som gräs nu när vi gödslade det… 

Igår var de andra tre iväg i 3,5 timme och åkte till tre olika shoppingplatser för att hitta skor till Stella. Och spån. Hela dagen gick. Och de hittade bara en av två sorters skor.

Nä, men vi har inte läget under full kontroll här. Men vi har i alla fall en lapp med det mesta på. Och idag får vi gäster (som jag bokade för tre veckor sen då denna helg såg lugn ut).

Jäjäjäjä.

Bara att bita ihop och göra.


