Norrbottnisk landsbygd i bild

17 juli, 2016

Vägen ner till sjön och båtarna. (Med grodor och paddor. Stella blev tokglad idag när hon fick se sin första.)

Grannens åttkantiga lada. Dessa ser en överallt.

Pappas garage/verkstad/förråd.

Ängsblommor överallt.


(Allt är fotat inom 100 m från pappas hus här ute på landet utanför Luleå och Boden.)

Annat typiskt norrbottniskt

  • Låga tallar
  • Få kossor (men en del hästar)
  • Ortsnamnen slutar på -träsk
  • Renar på vägarna (men inte lika vanligt nära kusterna, såg dem oftare när pappa bodde i Arvidsjaur (Lappland) och i Långträsk).
Norrbottnisk lördag

17 juli, 2016

Hurra! Har lyckats få igång bilduppladdningen från systemkameran till mobilen. Nu ska ni få se hur vi har det här i Norrbotten.

Var var vi nu? Jo, i fredags och lördags var jag relativt pigg. Igår lördag var jag t o m ute en heldag! Jag vet inte när det hände senast. Ett år sen kanske? Eller två? 

Med hjälp av en sovstund som mellanlandning i pappas och As stuga i Luleå lyckades jag vara med på både lunch/utflykt till Hägnans friluftsmuseum och trädgårdsfestlighet med As släkt. Vi skulle egentligen gått ner till stranden men det var tydligen blåsigt och så fastnade vi hos As syster K istället. 

I vanlig ordning spelade vi kubb, boule och hade ett skönt norrländskt häng. (Jag passar nog rätt bra i det tystlåtna eftertänksamma norrländska hänget där folk bara säger saker som är värda att säga. Mindre pladder, mer ”va som du är”.)  Och ungarna blev ju väl omhändertagna med boulespel och jordgubbar. 

Mitt kubblag vann inte, men vi hade en fin hejarklack.

Sen kan jag rekommendera den här. Vi kunde sitta ute hela kvällen och jag fick bara två myggbett (innan vi hämtade den). A har med den överallt. 

(Den till höger är bra om skadan redan är skedd. Jag har nog redan fått 25 bett på tre dagar. Måste köpa en ny snart.)

Om vi backar dagen till Hägnan så är det ett fint friluftsmuseum med bevarade hus och inredningar från 1920-talets Norrbotten. Vi var där förra året med, men jag tror aldrig jag fick upp inlägget om det. Här kommer några suddiga mobilbilder (orkade inte fota med systemkameran just då).

Barnen lekte i affären och hoppade i höet. (Min barndom! Hängde ofta på bondgård när jag var liten, både hos mormor och morfar samt hos en granne.)

En fin potager/köksträdgård. Jag har ju också lådor med grus mellan mina, men mina är väldans linjära och inte alls sådär som en liten miniby med grönsaker i små fyrkanter i varje låda.

Mjölkpall (eller vad det heter?) och mjölktunnor! Vill ha!

Så här glada var barnen vid fikat. De har varit som bästa vänner i tre dagar (först idag bråkade de för första gången här (Stella var trött)). Så härligt att se dem tillsammans!

Har tyvärr inga bilder från inredningen av husen eftersom jag fotade dem förra året. Åk dit om ni är i Luleåtrakterna!

Stella blev riktigt trött och somnade i bilen för första gången på länge på vägen hem.


