Trapprammel

Det är inte så jättekul när en blir sådär väl medveten om att en har en svanskota…

Ramlade ner för vindstrappan i pappas hus tidigare i kväll. Hasade kanske två meter ner och landade på klinkergolvet. 

De frågade var det gjorde ont. Överallt typ. Ryggen, rumpan, tån, hälen, knät, vaden, handen…

Just nu ligger jag på en madrass på golvet och kommer ingenstans. Blir yr och svimfärdig av smärtan när jag försöker gå. 

Men det känns överkomligt när jag ligger still. Är ju ändå en gallstensöverlevare…

Jag har slagit i svanskotan tidigare då jag ramlade av sparkstöttingen och satte mig ner hårt på snön. Men det gjorde mindre ont för då kunde jag halta hem. 

Hoppas att detta inte kvaddar semestern och bröllopet bara. Tre dagar kvar varav två i Norrbotten.

Har inget internet just nu så kan ej googla slå i svanskotan. Hur känns det när ett ben bryts?

Två timmar senare

Okej. Nu har jag googlat och fått reda på att vissa blir sängliggande i flera dagar eller veckor och att andra har svårt att sitta bra i dagar/veckor/år. Läkarna kan inget göra såvida den inte gått ur led. Men smärtan är ju på nivå 3 av 10 ungefär när jag ligger still. Alltså klart uthärdlig och avledbar. 

Jag låg på golvet/dyna i 2,5 timmar och sen lyckades jag ta mig till toan och sovrummet, delvis med hjälp av F. Har tagit värktabletter och aloe vera heat-salva som pappa hade hemma. 

Känns skönt att jag kunde gå om jag höll höfterna stilla. Första två timmarna kunde jag inte en sätta mig/ställa mig upp utan bara rulla. 

Nu har jag två dagar på mig att bli tillräckligt rörlig för en nattågsresa söderut. Sen är det bröllopsdagar på fre-lördag. 

Just nu är jag mest lättad över att det inte blev akuten idag. Har 40 min bilresa till Luleå… (Finns det ens ett sjukhus där?) 

Har fått en sovsäck att glida runt på när jag ska vända mig. Har sovit många nätter på sovsäck, både med foglossning och efter tre operationer (men då satt såren på magen istället för i baken) (två kejsarsnitt och en titthålsoperation för att ta bort gallblåsan)). Jag är van.

Krya på mig nu.

Ps. Har halkat flera gånger i trappor men brukar alltid ta tag i räckena. Men det. finns. inga. räcken. på. denna. trappa. Hmpf… Kanske dags att montera..?

One Response to Trapprammel

  1. Hanna skriver:

    Åh nej så himla värdelöst! Jag har fortfarande ont i svanskotan så här snart tio år efter förlossningen. 😦 Den känns som en så onödig del. Hoppas det går över fort. Annars får du sitta på uppblåsbar ring.

    Liked by 1 person

