Tårna rör sig!

20 juli, 2016

Nu har jag tränat tårna och fotmusklerna i två veckor och kolla vad de kan!

För två veckor sen kunde jag inte röra stortåna en milimeter i sidled, nu minst en centimeter! De andra tårna är rakare och jag känner mig inte lika plattfot som tidigare. 

Smärtan i vänster trampdyna är helt borta. Jag känner av muskeln som går från stortån längs med fotvalvet och upp i benet tydligt. Spänner och tränar den vid minst ett tillfälle om dagen.

En riktigt idyllisk semester

20 juli, 2016

Saker vi gjort:

  • Spelat badminton i trädgården
  • Ätit pannkakor med blåbär/egenkokad blåbärssylt
  • Paddlat kajak med familjen
  • Räddat den enda överlevande svalungen när boet åkt i golvet. (Pappa klättrade upp och tryckte in ett gammalt bo med årets strö på taknocken på ladan.) 
  • Klippt gräsmattan med åkgräsklipparen (det gör jag varje år! Älskar såna maskiner!) samt kollat på när en bonde klippt ängsgräset med megastor klippare.

Fredrik preparerar myggskyddsdräkten.


Ett steg på vägen mot tillfrisknandet

20 juli, 2016

Försäkringskassan ringde tidigare idag för att diskutera arbetsträning (bra! Hade tänkt ringa dem efter semestern). Så efter en massa snack kom vi fram till att han ska prata med min chef och jag ska ordna en läkare på vårdcentralen (har haft en läkare på en annan instans i ett år nu, men har blivit återremitterad till vc). Sen ska vi fyra ha ett möte i augusti och sen kan jag köra igång. Min chef börjar jobba vecka 33 så där någon gång.

Känns roligt och lite läskigt. Är rädd för bakslag, men det känns samtidigt skönt att jag börjat tillfriskna. 

Har mått ganska bra den senaste veckan. Har varvat vila med aktiviteter och utflykter med hemmavarande. Är sömntablettsfri sen 3-4 nätter och stressnivån är låg. Hoppas det fortsätter sen när vi kommer hem.


Dagen efter ramlet

20 juli, 2016

Okej, smärtmässigt ligger jag på 1-2 när jag inte böjer mig eller sitter. Har fått låna en nackkudde att sitta på och då går det hjälpligt. Tur att vi ska åka liggvagn till Hudiksvall. Känner inte för att sitta upp tio timmar på tåg…

Spelade kubb förut och fick hjälp att plocka upp kubbarna. 

Skönt att det inte blivit värre än så här. Var så lättad i natt när jag vaknade och inte kände nån kraftig smärta.

Kommer nog få rejäla blåmärken i korsryggen, på knät och vaden. 


Morgontortyr

20 juli, 2016

Försöker få ihop mina åtta timmars sömn medan barnen tittar på TV två rum bort (bytte sovrum i natt efter några morgnar med upprepade tortyrväckningar). Men ändå blir det så här:

08.15
St: Jag hittar inte min björnpenna.
S: Kolla där och där… STÄNG dörrarna efter dig.

08.32
St: Jag letar efter en sax.

08.47
St: Jag ska bara hämta papper.
S: STÄNG dörrarna efter dig. (Stängs ej)

09.02
M: Jag letar efter en sax
S: STÄNG dörrarna efter dig!

09.15
St: Mamma, kan du vika ett flygplan av det här?
S: Sen när jag går upp. STÄNG efter dig. (Stängs ej)

09.22
M: Jag ska bara hämta papper.
S: SLUTA väcka mig! Jag kan inte somna om! Och STÄNG efter dig!

09.34
St: Mamma, jag ska bara leta efter mina pennor.
S: Du kan låna mina, de ligger där. STÄNG och SLUTA kom in till mig!

09.45
St till F i rummet intill: Jag kan inte hitta mina pennor.
F: Gå INTE in till mamma!
Stella går in till mig.
S: GÅ UT OCH SLUTA KOMMA IN HIT!

09.46
M kommer in och börjar leta runt.
S: SLUTA KOMMA HIT! NI VÄCKER MIG HELA TIDEN.
M: Ja, men jag stänger dörren efter mig.
S: Men ni väcker ju mig bara ni öppnar dörren. Måste ni pyssla just nu?

Ps. De första fem morgnarna dög Cartoon Network utmärkt. De är snart 9 och 5 och brukar fixa morgnarna själva.


