Att bli utmattad av påtvingat umgänge

Läste om det här med att högkänsliga tycker att det är jobbigt med småprat. Författaren och psykoterapeuten Ilse Sand som skrivit böcker i ämnet tycker att det borde vara lika förbjudet att avbryta någons tystnad som att avbryta någons prat. Det borde vara självklart att fråga folk om de vill prata eller om de vill ha lugn och ro.

Själv tänker jag på detta allt mer. Trodde ju i närmare trettio år att det var något fel på mig och att jag var tvungen att lära mig att bli social. 

Sedan insåg jag att jag är både introvert och högkänslig och att jag oftast inte mår bra i större grupper. Jag föredrar att umgås med 1-3 personer åt gången. 

I natt drömde jag en dröm som handlade om att några försökte tvinga mig att umgås med en bekant som jag inte hade så mycket gemensamt med. Men i drömmen sade jag ifrån till hens partner att ”folk inte har någon allmän rättighet till att umgås med mig eller kräva att jag ska vara med”. Och det är en viktig insikt för mig eftersom en del av min utmattning bottnar i detta.

Under det senaste året har jag förstått bättre hur jag fungerar och att folk inte kan kräva mig på umgänge. Jag har ”gjort slut” med flera kompisar nu och tidigare i livet för att de blir för och inte kan lyssna in vad jag vill och behöver.

Jag tänker numera så här när jag börjar få dåligt samvete för att jag inte hör av mig eller följer med på diverse kalas och annat: Det händer ju inget annat för dem än att jag inte kommer, men för min del innebär ett umgänge att jag kanske blir mer utmattad i dagar efteråt. (Som sjuk i utmattningssyndrom)

Högkänsliga blir kanske inte utmattade på det sättet, men de kan bli otroligt trötta av socialt umgänge och många intryck. Jag önskar att förståelsen ska öka kring varför vissa vill gå hem tidigare, inte kan vistas länge i större sällskap eller behöver ta pauser. 

Men det är ju extraverternas värld och de ställer villkoren…

Ps. Har umgåtts en hel del med introverta och lyhörda extraverta på sistone och det är så skönt. Nu sammanfaller ju min hsp och introversion med utmattningssyndromet, men jag hoppas att jag ska kunna vara lika öppen med att jag behöver kortare träffar och vila när jag blir frisk(are). Stella är för övrigt fenomenal på att ladda batterierna. Hon bara går undan och leker för sig själv inom synhåll. Önskar att även jag hade känt till min personlighet när jag var liten. Hade definitivt bidragit till mindre självkritik och bättre självkänsla.

Ps2. Det heter tydligen extravert istället för extrovert.

Kommentarer inaktiverade.

