Att vara tydlig och sätta ord på känslor

Jag är så glad för att jag lärt mig själv och familjen att kommunicera tydligt. 

När barnen blir ledsna eller arga försöker jag ta reda på varför och hur de känner sig. Jag kan säga saker som ”vad jobbigt, nu blev du arg för att…” Då bekräftar jag dem och sätter ord på känslorna.

Jag vill inte att barnen ska vara rädd för känslor. Känslor kommer och går, i mitten lever vi ut dem och sedan går de över.

Undanhållna/begravda känslor kan bidra till värre känslor/tillstånd som depression, ångest, bitterhet osv. Vi vinner allt på att leva ut känslorna, validera dem och låta dem passera.

I förrgår blev Molly lite grinig efter några timmar hemma. Jag frågade vad det var och efter en stund när hon tänkt till lite, så svarade hon att hon ”behövde föräldratid nu”. 

Så jag skickade ner Stella till Fredrik i hobbyrummet och så pysslade jag och Molly en stund. Hennes humör förändrades helt när hon fick odelad uppmärksamhet.

Andra saker de säger är t ex ”jag blir så ARG på Molly när hon gör så där”, ”jag behöver vara själv nu” och ”jag tycker att det är tråkigt nu” (istället för att fortsätta busa för att få vår uppmärksamhet).

Själv säger jag saker som: ”det är inte dig jag är irriterad på, det är pga…”, ”nu finns det risk att jag att bli sådär arg igen om ni inte slutar. Och då måste jag gå ut för att lugna ner mig” osv. Jag försöker förklara hur jag känner mig och varför jag reagerar som jag gör. 

Tre av oss i familjen har känslorna ”utanpå” och då är det viktigt att beskriva för att folk (Fredrik!) inte ska tro att vi är arga på honom eller varandra jämt. (Han kan rikta sin kommunikation så att han inte låter arg när han pratar med oberörda. När jag är i affekt kan jag inte styra min röst alls. Då låter det som att jag är arg på allt och alla. Tyvärr. (Men sen säger jag förlåt.))

Denna tydlighet har verkligen revolutionerat samspelet i vår familj.
Ps. Detta hade jag inte med mig sen barndomen utan det är något vi tragglat med hemma de senaste åren.

Kommentarer inaktiverade.

