Bjuda introverter på fest

Jag har skrivit om detta tidigare, men här kommer fler tips.

Första kommer från Blondinbella och det är att inte sätta in extroverter bland introverta för att ”liva upp”. Låt introverterna sitta tillsammans och intressanta samtal brukar uppstå. Att blanda för blandandet skull brukar inte bli bra. (Men om introverterna och extroverterna är vänner sen tidigare så är det givetvis en annan sak.)

Om möjligt, se till att det finns andra rum att gå in i när det blir för livat. Om där finns något att sysselsätta sig med,  t ex fylla i en gästbok, klappa ett djur, titta på en utställning m.m. så är det ännu bättre. En snabbladdning för introverta.

Sänk musiken något eller be en introvert att reglera volymen (om det ska pratas, ej när det gäller dans). I en undersökning upplevde extroverta volymen som lagom vid 70 decibel medan introverta tyckte att 50 decibel var bättre. Att behöva prata med folk och dessutom skrika eller säga ”va?” hela tiden är ingen höjdare för introverta (och de med hörselnedsättning).

Om introverta drar sig undan till ett annat rum, går utomhus eller liknande, gå inte dit och peka ut dem, ”hallå hej, varför hänger ni här?”. Var glad att de kom istället. (Fs alla syskon inkl min familj brukar alltid hamna i ett annat rum efter fikan på släktträffar eftersom det blir för mycket folk på samma ställe annars.) 

Anordna gärna quiz, bildspel, tävlingar och annat som går att titta på/delta i. Att få fokusera åt ett annat håll sparar på introvertas energi. 

Jo, jag bara antar att du som läser detta är extrovert, men det är väl för att introverta vanligtvis inte kommer på idén att arrangera fester så himla ofta. 😉

2 Responses to Bjuda introverter på fest

  1. christerhansson skriver:

    Mycket bra formulerat! 🙂 Jag reebloggar och hoppas att det är okey för dig.

    Liked by 1 person

  2. Elin skriver:

    Ja, jag kan inte sätta mig in i detta, gillar både sällskapsspel, fester, fika på tu man hand, egentid med läsning, en ensam löptur, yoga och meditation osv, men de ger mig saker på olika plan och ger även energi på olika sätt. Men det är klart jag är tröttare och har svårare att varva ner efter typ en bröllopsfest.

    Liked by 1 person

