Efter trappramlet

Nu har det gått snart tre veckor sen trappramlet. Trodde väl kanske inte att jag fortfarande skulle ha ont?

Svanskotan gör inte längre ont när jag står och går. Ibland känns den när jag ligger ner. Jag kan absolut inte springa, kan knappt sitta i bilen och absolut inte vanligt i en soffa eller stol. Får sitta framåtlutad eller lutandes åt ena hållet. Dynan avlastar, men jag kan ändå inte nudda svanskotan. Det gör ont att böja sig, resa sig och gå ur bilen. Smärtan minskar dock allt eftersom tiden går.

Min ryggsmärta har dock inte minskat i kraft. Det gör ont ungefär enligt bilden, det går som ett brett bälte på ryggsidan.

Sjukgymnasten säger att det beror på att diskarna börjat peta ut ur ryggraden och att de klämmer på nerverna. Jag gör därför tio snabba yoga-kobran uppemot elva gånger om dagen.

Det är inte skönt alls och så långt upp som på bilden kommer jag inte (längre). Det känns som att stapla/packa klossar i ryggraden (ryggkotor). 

Ryggen gör ondast när jag vänder mig i sängen (glidlakan underlättar) och när jag måste använda ryggmusklerna, i stil med ofrivilliga plankor osv. Måste därmed sänka mig ner på golvet på snedden innan jag gör övningarna. 

Om drygt en vecka ska jag till sjukgymnasten igen, vi får se om ryggraden mår bättre snart (svanskotan kan ta tid). 

Kommentarer inaktiverade.

