Skärpning med rehaben

Kände mig desperat igår kväll när det gått tre veckor sen trappramlet men ryggen gjorde ondare än på länge.

Googlade en massa olika varianter men kom nog till slut fram till att det nog är diskutbuktning (och inte revbensbrott, muskelbristning eller någon sjukdom som uppstått precis samtidigt som ramlet…) som sjukgymnasterna säger.

Läste att musklerna ofta krampar för att skydda disken, det kan ju förklara varför det känns i musklerna. Det finns diskutbuktning både med och utan ilningar ner i benet, att kroppsdelar somnar osv. Jag har ju förstås utan då. (Därav känner jag inte igen dessa symptom i beskrivningar av diskbråck/diskutbuktning.)

Minns nu att första sjukgymnasten sa  att jag inte ska sitta framåtlutad samt att jag måste ha en mycket god hållning. 

Vad praktiskt att jag slog i svanskotan samtidigt då! 

För är det något som är svårt så är det att sitta med god hållning men inte nudda svanskotan. 

Så jag har ju så klart suttit antingen framåtlutad eller på snedden i tre veckor. Inte förrän denna vecka har sittdynan börjat göra det mer acceptabelt att sitta på rumpestumpen. (Svanskotesmärtan går sakta men säkert ner.)

Sen är det inte lätt att få till yogakobran varannan timme heller. Det är ju inte så att jag bara kan slänga mig ner på golvet/marken när jag är på bröllop/Liseberg/utomhus osv. Och sen glömmer jag.

Men nu blir det ändring på detta. Ikväll ska jag ha tio kryss på handleden och därmed basta. Funderar på att binda ett snöre runt handleden som jag kan slå tio knutar på varje dag för jag har inte alltid penna till hands. 

Om knappt en vecka är det återbesök på Rehab, då vill jag se resultat!

Ps. Sitter bara ner när det är nödvändigt, som när jag äter eller åker bil.

Kommentarer inaktiverade.

