Jag bygger

Hur går det med träslöjdsterapin då? Jodå, det går fint.
Idag sågade jag till sex träbitar mot gårdagens fyra. 

Har till och lärt mig att såga rakt! Har klurat på det sen igår. Upptäckte idag att det blir rakt om jag följer linjen på plastbiten som sticker ut framför sågbladet på sticksågen. Så enkelt kan det vara.

Var helt svett när jag var klar pga allt dubbelkollande av att jag mätt rätt och ritat raka streck. Råkade bara göra ett misstag, dvs när jag drog strecket på fel sida av 30-siffran. Men om jordgubbsbänken är 30 eller 30,5 cm bred spelar väl ingen roll. Huvudsaken är ju att alla kortsidor blir lika långa.

Jag är annars den där typen som tänker ”det får bli som det blir”, ”det kommer ändå inte märkas” och att jag chansar lite. Det brukar innebära att jag får skarva, sy om, göra nya delar osv. Inte världens bästa egenskap.

Men jag tränar på det. Nu har jag snart byggt tre saker på egen hand, ett gerbilhus, ett lock till gerbilburen och snart en jordgubbslåda.

Enda problemet är att jag glömde räkna med botten när vi köpte brädor. Antingen får jag plocka spillbitar från gamla lastpallar vi har i carporten, eller om jag kan skarva med överblivna brädlängder, eller så får vi åka till brädgården igen. 

Typiskt nybörjarfel… Men jag tänkte väl på pallkragar när jag skissade… ;-P (men jag kan ändå skryta med att jag designat skissen helt själv).

2 Responses to Jag bygger

  1. Hanna skriver:

    Jag är precis som du. Orka vara noggrann och mäta liksom… Har lett till att jag drar mig för att sätta igång. Eftersom det KOMMER att bli fel. Inte världens bästa egenskap nej…

    Liked by 1 person

