Att ta kontroll över ångesten

Lyssnar på ljudboken Jag är sjuk som handlar om en med ortorexi (sjuklig fokus på träning och kost). 

Det slår mig hur många olika sätt det finns att hantera ångest på. Ätstörningar är en väldigt vanlig metod, alkoholmissbruk en annan. För vissa tar sig ångesthanteringen form av tvångande (tvångstankar/handlingar, magiskt tänkande) och andra får starka kontrollbehov när det gäller t ex andra personer, städning, hygien (bacillskräck!), prylar (hoarders!), pengar och andra saker i vardagen. 

Till och med positiva saker som till exempel miljömedvetenhet kan användas som ett kontrollverktyg mot ångesten. Det finns folk som får ångest av att äta icke-ekologisk mat eller onödig användning av fossila bränslen, behöva slänga något som kan återvinnas osv. 

Ångest är egentligen en diffus känsla/samling symptom som döljer andra bakomliggande känslor. Det kan handla om sorg, skräck och andra tunga grundläggande känslor som är för svåra att hantera. 

Många trycker ner tunga känslor för att de inte vill, orkar eller kan hantera dem. Men det fungerar tyvärr inte i längden, depression och/eller ångest brukar komma i dess ställe. Ångestgraden varierar mellan oro, ångest och rena panikattacker, allt mycket obehagligt att uppleva. 

Och då tar folk kontroll över ångesten genom att kontrollera maten, hushållet, maken, hygienen, pengarna, prylarna osv. 

Ofta verkar behandlingen fokusera på att ta bort själva kontrollerander eller att folk ska lära sig att stå ut med ångesten.

Men jag skulle vilja se att fler även får möjligheten att gå in på de bakomliggande orsakerna till ångesten.

Det kan handla om dålig självkänsla, en kärlekslös barndom, mobbing i skolåren, för lite bekräftelse, duktighetskomplex, trauma, mindervärdeskänslor, alkoholiserade eller gränslösa föräldrar, att en inte fått lära sig att trösta sig själv osv. 

Tunga saker alltså, sånt som ofta behöver dras ett antal varv med psykolog. Och det är ju dyrt för samhället (eller individen). Men samtidigt undrar jag vad all ångest i samhället kostar i medicinskt högkostnadsskydd, inläggning inom psykiatrin, sjukdagar, behandlingshem, sjukskrivningar, personligt lidande, misshandel/brott och kommande generationerns förstörda barndomar..

Och till råga på allt är psykisk ohälsa tabu så att folk knappt vågar prata om det i rädsla för att bli stigmatiserade. 

Precis som om vi med viljans kraft kunde få vår serotoninupptagning i hjärnan i balans, att vi med viljans kraft kan förändra hur vi blivit påverkade av vår barndom eller bara låta bli att få en panikattack när vi utsätts för en trigger.

Nä, psykisk ohälsa är lika på riktigt som fysisk ohälsa och jag önskar att skammen inte vore så stor. Är det en gammal rest av vår rädsla för att bli galna som spökar?

Ps. Läs/lyssna gärna på boken föresten. Intressant att få veta mer om hur ortorexi kan te sig. 

2 Responses to Att ta kontroll över ångesten

  1. Hanna skriver:

    Intressant. Jag har ett inlägg på gång om ångesten som följer på klimatmedvetande… Det är banne mig inte lätt att vara människa.

    Liked by 1 person

    • hippiemamman skriver:

      Ja, det är jobbigt det där. Vet många som är drabbade (inkl jag själv, men jag jobbar på det). Enklast för mig har varit att blunda helt för alla rapporter och artiklar om miljöförstöringen. Tänka att det inte (bara) är mitt ansvar. Att det kommer att gå åt h-e oavsett om jag källsorterar ALLT eller det mesta. Oavsett om jag kan få maken att skippa bilen till jobbet eller inte.
      Det ska ju tydligen vara ett vanligt medelklassproblem också. De som är fattiga lever ofta redan ganska miljövänligt eftersom de kanske inte har bil, reser utomlands, slänger mat osv.

      Nä, det är inte lätt att hitta rätt nivå på det. För det vore ju självklart inte bra om alla gav upp heller… :-/

      Ser fram emot inlägget!

      Liked by 1 person

