Vill alltid lära mig mer

Jag har ett ständigt sug efter att lära mig nya saker. Jag nördar ner mig och pluggar på inom de mest skiftande ämnen. Jag blir aldrig någon expert eftersom jag vill lära mig om så många olika saker, men det är kul att plugga på och veta en del om mycket (så länge jag slipper tenta av det, det dödar all studielust).

Just nu lär jag mig mer om genetik, populistiska (och rasistiska!) partier i Europa, strategi i dataspelet OverWatch och robotiseringen som kommer att ta över mängder med jobb inom en snar framtid. 

Med barnen lär jag mer om dinosaurier, hajar, olika slags djur (senast om den röda pandan och kängurur), kroppen och historia. Lånade idag en bok om is och en om att programmera egna dataspel som jag tänkte låta Molly göra med Fredrik. Läste för övrigt en svinbra bok om internet för Molly (för typ 9-12-åringar). Lärde mig en himla massa om t ex skillnaden mellan webben och nätet, VPN, dark net, fibernätet, grooming, internets historia, ettor och nollor osv. 

Fredrik är också en vetgirig typ men pga dyslexi läser han inte så mycket. Jag som har svårt för att memorera och komma ihåg detaljer jag läser använder honom till repeteringsövningar. Jag återberättar vad jag läst (ev bläddrar jag lite samtidigt) och på så sätt repeterar jag medan han får en kortfattad och matnyttig snabbgenomgång av det senaste jag lärt mig. Bra grej.

Andra ämnen jag är intresserad av och ständigt läser på om är psykisk ohälsa inkl neuropsykiatriska* diagnoser och personlighetsstörningar**, förhistoria, föräldraskap, svensk politik, pseudovetenskap och psykologi. 

* = adhd/add, autism (inkl. asperger som numera kallas autismspektrumdiagnos), tourettes m.fl.

** = t ex borderline, narscissistisk-, tvångsmässig- och psykopatisk personlighetsstörning.

Och sen är det ju alla hobbyprojekt som jag måste läsa på om. Virkning, figurmålning, sy skinnskor, anlägga en trädgård osv. 

Det blir mycket böcker, bloggläsande och googling. Men det är kul! Det är en stor del av det som gör livet roligt och meningsfullt tycker jag.

2 Responses to Vill alltid lära mig mer

  1. Hanna skriver:

    Men vad heter den där svinbraiga internetboken då? 🙂

    Gilla

