När det känns bra

Kommer på mig själv med att trivas ganska bra med livet. Allt rullar på (till skillnad från de senaste 1,5 årens kaos), familjen är harmonisk (låg-affektivt bemötande + nya rutiner/överenskommelser for the win!) och mitt humör är neutralt till glatt nästan varje dag. (Vilket också bidrar till familjens välmående.)

Jag inser nu hur arg, ledsen och irriterad jag var tidigare. Hur jag tappade tålamodet hela tiden och hur ledsna familjemedlemmarna blev. Hur bitter och deppig jag var. (Men vem skulle inte bli ovanstående av en utmattning?) 

Jag börjar sakteliga få mitt liv tillbaka. Jag kan träffa vänner utan att bli hjärntrött och behöva vila fyra dagar efteråt, jag kan följa med på kortare utflykter om jag tar det lugnt dagarna efteråt och jag har kanske 30% av min energi de bra dagarna. I 1,5 år levde jag med 5-15% energi och det är otroligt påfrestande i alla situationer.

Igår låg jag som vanligt och kramade på Stella när jag skulle somna. Tänkte att det här är det bästa och att jag ska minnas detta för resten av livet. 

Ligger nu här i hängmattan en ganska oblåsig dag, det är ingen sol, men det är varmt och jag har det bra. Kan njuta av det lilla nu. 

Jag skulle vilja påstå att de omedelbara skadorna i min hjärna har läkt (symptom som hjärnstress, dåligt minne, hittat inte orden, känner mig korkad, kan inte planera, ljudkänslig, kort tålamod osv.). Men kroppen minns och minsta stress- eller adrenalinpåslag kastar mig tillbaka. 

Så jag ska fortsätta vara noggrann med vad jag utsätter mig för. Minska på yttre press i den mån det går och sedan försöka hantera mina känslor/reaktioner på resten.

4 Responses to När det känns bra

  1. Kronärtskocka skriver:

    Ljuvlig känsla! Så glad för din skull!

    Liked by 1 person

  2. anna1 skriver:

    Åh, vad härligt att läsa! Jag blev intresserad av att veta mer om lågaffektivt bemötande och hur ni använder det i er familj. I vilka situationer? Hur gör ni/du för att hålla er lugna i en konflikt? Jag tycker det är så himla svårt att behålla lugnet och blir ledsen över det varje dag (har en 3.5-åring och en 1,5-åring). 😦

    Liked by 1 person

