Altanspindeln

Fobivarning: spindlar

Spindeln har vävt ett fint nät här under jordgubbsbänken bredvid min viloplats på altanen. Skönt med lite sällskap om dagarna…

Igår fångade den en fluga i sitt nät och då fick den fart. Var tydligen hungrig, för den slukade flugan direkt (alltså under 20 minuter kanske). 

Idag såg jag att den vävt ett nytt nät tre meter bort, mellan paprikaplantan och jordgubbsbänken. Tröttnade den på mitt stirrande och paparazzofotograferande kanske?

Jag vet att den även har ett nät i rabatten, där hänger tre invävda bin som den kanske sparar till sen? Eller gillar den inte bin? 

Den kanske tycker att omväxling förnöjer? Nytt nät varje vecka? 

Jaja, den får hålla till godo med jordgubbsbänken fram tills den ska målas, för då kommer tyvärr näten rivas i itu i ett svep.

Men ganska stor och fin är den. Gråspräcklig och två centimeter lång.

Jag var spindelfobiker när jag var liten (och vi hade alltid typ tre långbenta spindlar i badrummet!) men nu är de okej så länge de inte är  mig.

Kommentarer inaktiverade.

