Vikten av bas

På senaste spelkvällen pratade vi musik. Fredrik nämnde en fin gitarrslinga, men P sa att han mest lägger märke till trummorna i en låt. Fredrik sa att det är gitarren som är viktigast och själv sa jag ”basen” och då höjde alla på ögonbrynen. ”Jag hör nästan aldrig basen!” sa Fredrik och jag sa: ”nä, basen känner man mest!’

Det slår mig att de flesta av mina favoritband har riktigt duktiga basister, så visst lägger jag fokus på basen. Trummor, sång och gitarr är givetvis också viktigt, men en bra basgång kan höja hela låten. 

Vad vore Muse:s Hysteria utan den supersnabba och jättesvåra basen (som jag lärt mig, fast inte kan spela lika snabbt)?

Flea i Red Hot Chili Peppers är känd för sina ”flappande och poppande” basgångar. Han blev rankad näst bästa basisten i hela världen och genom alla tider i Rolling Stone 1999. Före Paul McCartney alltså. Här i Can’t stop:

Deftones fd och nuvarande basister är/var jätteduktiga. Lyssna här på My own summer (hörs extra bra när gitarren är tyst vid 1:56). Härlig metalvideo med hajar (!) från 1999. 

Andra duktiga basister finns i t ex Nine Inch Nails, The Beatles och Korn, vilka alla råkar tillhöra mina favoritband genom tiderna.

Ps. Pappa är musiker och han spelar bl a kontrabas och elbas. Själv spelar jag både elbas, gitarr och piano, dock inte så ofta längre.

Kommentarer inaktiverade.

