Hjärnan läker

Det är fantastiskt hur kroppen plötsligt kan göra saker jag inte klarat på flera år. Det märks att hjärnan håller på att laga sig själv. Jag har inte gjort något särskilt mer än att ta hand om mig själv så gott jag kan (vilket jag gjort i snart två år) och vänta ut tiden. För tiden läker (de flesta) sår, även i hjärnor. 

Saker jag kan göra nu som jag inte klarade för två månader sen:

  • Dammsuga hela entréplan på raken, 50 kvm. (Normalt för mig har varit 1-2 pauser och ett hjärta som rusar som om jag sprungit.)
  • Måla en hel jordgubbsbänk på raken, cirka 50 minuter. Tog bara en kort sittpaus. (Normalt tre pauser om kanske en halvtimme vardera?) Det var dessutom 26 grader ute! (Stod under parasollet.)
  • Klarar av koncentrationskrävande uppgifter även dagtid. Har ro till att sitta vid datorn, skriva mer avancerade blogginlägg osv.
  • Hanterar stress bättre, flippar inte ut för minsta lilla. (Men fortfarande känslig.)
  • Kan träna! Idag körde jag 20 minuter med styrketräning, yoga och massagerullen. (Kan ta i ännu mer men är rädd om min skadade rygg så tar det lite lugnt.)
  • Kan stå upp vid datorn flera timmar på raken. Igår spelade jag dataspel i 2,5h t ex. Inga problem! (Tidigare satt eller helst låg jag ner så fort jag fick tillfälle.)
  • I natt låg jag vaken cirka 1,5h men vaknade ändå vid nio! Rekord! Sov alltså kanske bara sju timmar men vaknade ändå av mig själv och kände mig helt okej. (Hade troligen sovit extra mycket igår.) (Normalt för mig var först 11-12h/dygn och sen 9-10h. Ibland funkar 8h. Behöver komma ner i att ”det funkar med 7h, men helst 8” för att det ska bli som förr.)

Det finns fortfarande bättre och sämre dagar, men rent generellt känns det som att jag numera ligger på 40% av min tidigare energinivå mot 5-15% fram till april och därefter 20-30% fram till för några veckor sen. Hurra! (Kommer kanske aldrig upp i 100% igen (vill jag ens ha så mycket för mig?), men vore glad för 80-90% så att jag kan jobba deltid och ha ett normalfungerande liv.

Ps. Blev stressjuk och deltidssjukskriven nov-13, helt sjukskriven och utmattad från dec-14. Ska äntligen börja arbetsträna snart.

Kommentarer inaktiverade.

