KonMarie-rensa bokhyllan

Eftersom denna Expedit (numera Kallax) är allt vi har till böcker så har jag rensat ut regelbundet. För några månader sedan var alla fack utom ett fulla. Idag har jag rensat hela fåtöljen full utöver de två kassar jag har i källaren som jag rensade för några veckor sen.

Stapeln på golvet är Fredriks sedan många år olästa böcker som jag hoppas att han ska ge upp.

Så här har jag tänkt:

  1. Allt jag inte älskar åker ut.
  2. Böcker jag gillar men inte läser om åker ut.
  3. Böcker jag kanske kan låna ut till någon, men som faktiskt finns på bibban åker ut.
  4. Böcker som Molly kanske kommer tycka är kul åker ut. (Bibban igen!)
  5. Böcker som jag sparat pga fina ryggar åker ut.
  6. Böcker som dessutom varit presenter åker ut. Tänker inte behålla något bara för att folk kanske blir ledsna annars. Jag skiter i vad folk gör med presenter jag ger bort.

Jag har 31 böcker kvar om jag räknat rätt. Alla är böcker jag älskar och som jag bläddrar i/läser om. Mest faktaböcker. 

Så nu består bokhyllan till cirka 80% av Fredriks böcker. Får se om det går att bli av med lite till? 

Har vi tur nu kan vi få plats med några boxar från andra hyllan i vardagsrummet och så kan vi byta ut den eller bli av med den helt? Kanske räcker med ett litet sidobord/hylla för spelkonsollerna?

Vore skönt att bli av med den här.

Uppdatering: Okej, det gick visst att rensa ännu mer. Nu ser det ut så här:

Detta förutsätter dock att Fredrik inte vill ställa tillbaka bokhögen igen. Men nu kommer vi ändå ett steg närmre hans mål om att kunna hiva den andra Expediten (svarta ovan).

2 Responses to KonMarie-rensa bokhyllan

  1. riktliv skriver:

    Just nu hatar jag dig nästan😜 Två anledningar till varför: först för att du är så grymt strukturerad i rensningen och inte faller i ”kan vara bra att ha”. Imponerad och avundsjuk. Och den största anledningen är för att du har inspirerat mig till att börja rensa igen. Jag har rensat tidigare men aldrig så strikt utan trillar in i bra att ha tänket och nu blir jag trött av att tänka på hur strikt jag skulle behöva vara. Och allt är ditt fel eftersom du har inspirerat mig.💚 Så sätt dig på tåget och kom hit och rensa!

    Liked by 1 person

    • hippiemamman skriver:

      Haha, oj förlåt! Kanske ska sadla om till personlig utrensare? ^^ (Självdisciplin och struktur är mina mellannamn.) Lycka till med renset! (Läs gärna Rensa i röran med Feng Shui och Marie Kondos bok om du har svårt för att motivera dig själv. Jag hade det definitivt förr!)

      Gilla

