KonMarie-rensa garderoben

Idag har jag KonMarie-rensat min och Mollys garderob. Jag trodde inte att jag kunde ha färre kläder än vad jag hade efter att jag rensade för några veckor sen, men jo, det kunde jag.

Jag antar att jag är en av få rensare som måste gå ut och KÖPA NYA KLÄDER efter rensningen. Och alltså inte pga att en behöver en ny stil, utan för att en behöver ha kläder att ha på sig mellan tvättarna!

Så här såg det ut i morse efter förra rensningen då jag fyllde en ikeakasse med sju för små jeans och lite andra plagg jag ej använder.

Jag har ganska mycket annat i garderoben som ni ser. Saker jag rensat ut idag. 

Nu ser det ut så här. (Sorry för bilden)

Marie Kondo gillar att stapla kläderna vertikalt så det ska jag prova nu. (Lajvklädshyllan tar jag när jag tagit ner resten av lajvkläderna från vinden.)

Ska skicka typ sju Desigualplagg till försäljning (buhuuu!) och ska lämna en del andra plagg till återvinningen. Inser att min gamla jobbgarderob inte funkar längre. Har dels blivit för stor och dels så älskar jag inte dessa plagg.

Marie Kondo pratar om att enbart behålla sånt som ”sparks joy” eller glittrar. Allt som känns sådär/ok/kanske bra att ha går bort. När hemmet är utrensat kommer en glädje och lätthet infinna sig. Och det blir lättare att städa.

I alla fall. Nu har jag tre mjukisbrallor/tights, ett par bra brallor och två jag ska hiva så fort jag köpt nya. Suck! Men jag börjar jobba snart och det kommer bli vinter så jag kan inte fortsätta leva i yogabrallorna och mina två par träningsshorts som jag haft senaste året. 

Jag har även vikt mina strumpor och underkläder! Det var en ny upplevelse. Får se om det blir en vana eller ej.

Mollys garderob är också rensad och klar. Kanske grejar lite bättre kartonger bara.

Några insikter:

  • Detta bryter mitt Desigualförbud! Eftersom jag tidigare hade Desigualkläder flera gånger i veckan på jobbet så satte jag stopp för mina shoppingsprees i reatider. Men nu har jag två tröjor, en t-shirt, två kjolar (och två väskor) kvar, så då kan jag ju få köpa lite till. ^^
  • Jag köper mest ”ok” kläder som jag inte älskar. Jag blir nog mest nöjd om jag hittar något överhuvudtaget. Jag avskyr att handla kläder och har noll intresse. Kanske får ta med syrran eller nåt? Men jag ska försöka satsa lite på att köpa nytt. Och inte nöja mig med ”ok”.

Nu är det ”bara” att vika Stellas byrå och att ta sig an Fs garderob. Har tjatat om den i någon månad så antar att jag får göra det med honom.

Vi har sopsäckar och kassar överallt hemma just nu. Får kanske ta en tur till second handaffären redan i morgon? Skönt att bli av med det. (Och mer kommer det att bli.)

Kommentarer inaktiverade.

