Sista dagen

Idag är det (förhoppningsvis) min sista heltidssjukskrivna dag. Dessa ca 21 månader av mitt liv har varit jättejobbiga, både fysiskt och psykiskt. Jag har krisat och tagit mig upp igen, jag har blivit bättre och råkat ut för dippar. 
I morgon ska jag tillbaka till jobbet igen för försiktig arbetsträning under tre månaders tid. Från årsskiftet ska jag jobba 7,5 h i veckan med lön. 

Det känns JÄTTELÄSKIGT men också bra. Är orolig över saker som att jag ska bli överstimulerad och må dåligt av arbetsmiljön (kontorslandskap, hsp, introvert, blir lätt hjärntrött i stora sällskap) och att jag ska bli så utmattad att inget annat än jobb och sova blir av även efter tillvänjningen. (Men då är jag ju inte redo.) Återfall är jag också rädd för. Samt att jag ska känna mig helt vilsen eftersom personalgruppen ändrats mycket de senaste nästan två åren. 

Det känns bra att få komma iväg och göra lite nytta. Känna sig lite lagom behövd, få använda hjärnan, göra strukturerade dokument. Har känt mig ganska understimulerad de senaste månaderna sedan min hjärna repade sig. 

Sen längtar jag efter att få träffa de kollegor jag bara haft kontakt med över nätet under denna tid. Vi träffades ju hela dagarna tidigare och det blev ett stort hål i mitt liv (som delvis fylldes av vänner i föräldrakooperativet). Flera har tyvärr slutat, men några är kvar och det ska bli kul att få träffas igen flera gånger i veckan.

En annan sak jag är lite rädd för är att arbetsklimatet hårdnat med mer stress och press. Branschen är ju lite svajig i stort och vi är väldigt styrda av de utländska ägarna (som har flera tusen anställda över hela värden). Men samtidigt är min chef väldigt bra på det där med att minska stress och att ryta ifrån när projektledare kommer och drar i en. Hon har egen erfarenhet av stressjukdomar. Och vårt team är bland de minst drabbade på kontoret. Så jag håller tummarna. (Och i värsta fall får jag byta jobb.)

Sen kan en se här i Daylioappen där jag registrer hur jag mår att det blivit mycket bättre de senaste månaderna (strök oktoberstapeln pga bara en dag!).

Min sista heltidssjukskrivna dag tillbringar jag som vanligt med post it-lappen med ”göra-grejer” pga är en söndag. Beställa mat, vika in tvätt, gräva ner Bokashikomposten, boka om tandläkartiden, plantera om en blomma, packa in en present osv. 

Men det är rätt lugnt hemma idag för Stella är iväg och handlar med sin farmor, Molly leker med en kompis och ska på laserdomekalas och Fredrik fixar med det läckande fönstret tillsammans med sin plastmorfar. (Och igår var jag på 30-årskalas för svågern och hade spelkväll med svärsyskonen.)

Mot en ny slags vardag!

2 Responses to Sista dagen

  1. Kronärtskocka skriver:

    Hoppas på en bra vecka för dig!

    Gilla

