Mer KonMarierensning

Har lyckats rensa mycket nu enligt KonMaries metod och är med i två grupper på Facebook som rensar tillsammans, ett uppdrag per vecka (så jag kommer att gå ur den ena, för den svenska i KonMariegruppen är mycket mer aktiv). 

Idag köpte jag fotoalbum, albumblad och lim när jag var i stan och sen tjuvstartade jag med kategorin som innehåller foton. 

Många tänker ju att en inte kan slänga foton, men jo.

När en rensar enligt KonMarie så behåller en bra det en verkligen tycker om. Det som ”sparks joy” eller glittrar som det också kallas. 

Just när det gäller foton är det lätt. De bilder jag ler av eller myser till ska sparas. De där någon ser konstig ut eller som är blaha åker i papperskorgen. 

Jag tänker även rensa i själva albumen och sätta in nya foton på de tomma platserna. Tanken är att fotoalbumen bara ska innehåll fantastiska foton/motiv. (Men eftersom de jag skickat efter redan är utvalda bland tusentals på datorn så är det inte många nya jag slänger. Men jag hade visst en massa gamla som aldrig hamnat i album.)

Snart ska barnen få varsitt album som täcker tiden från cirka 2 års ålder för Stella och fem års ålder för Molly. (Bebisalbumen är färdiga sen länge.) Jag ska också fortsätta på mitt och Fs familjealbum.

Ska bli kul!

Det känns för övrigt som att både jag och huset mår mycket bättre nu när jag rensat ut så mycket. Det ska även bli lättare att städa och hitta.

Och det finns snart inga dåliga samveten som jag går och irriterar mig på mer eller mindre undermedvetet (en risig krukväxt som ändå lever, en trist prydnad jag fått i present, en tröja som egentligen är för kort i ärmarna osv.). Jag känner mig alltså mer lättad och glad i vardagen!

Ordningen i barnens byrålådor fungerar för övrigt super. Med KonMarievikningen ramlar inte plaggen och barnen hittar lätt och drar inte ut kläderna på golvet! Mirakel!

Och när allt är rensat gäller det att begränsa inflödet. För egen del är det inga problem. Ska dock bli snabbare på att få undan allt krimskrams som barnen släpar hem. Det får mellanlanda i en låda i källaren och om de inte frågar efter det så åker det ut. 

Kommentarer inaktiverade.

