Att få till energibalans

En vill ju att energinivån ska vara jämn och reglerbar likt en vattenstråle från kranen. Inte som en halvklämd kaviartub eller en pumptvål som skickar ut alldeles för mycket och för snabbt så att en knappt hinner fånga det.

Det krävs ju en viss upprustning i form av stresshormoner (t ex kortisol) för att ta sig för något alls. På morgonen ökar kortisolproduktionen efter nattens vila och vi kommer upp och kan starta dagens sysslor.

Min kortisolproduktion har ballat ur sedan några år tillbaka. Vissa dagar är det som att klämma en tub med pyttelite handkräm i. Det kommer mest ut luft och krämen räcker inte på långa vägar.

Under piggare dagar med press utifrån är det som att klämma en sträng fogmassa med en sån här: (Det är inte helt lätt, det kan F intyga som köpt inte mindre än tre stycken för att hitta en med ett perfekt tryck.)

Med randiga dagar med vila mellan varven, pauser och lugn andning kan jag få till en ganska jämn sträng med energi/kortisol. (Det krävs dock manuell styrning med fingertoppskänsla.)

Men sen på kvällen när jag släpper min inre fogpistol så rinner det över. En klibbig sträng kortisolfog ringlar sig ut ur pipen och håller mig vaken till 01.23 trots att jag är trött och hade kunnat somna vid tolv om jag bara hade fått.

Energin pickar i kroppen och får tårna att vicka samtidigt som sömnigheten ringlar sig bakom mina ögon. 

Då är det bara min vän Imovane som fungerar. För om jag försöker sova trots uppvarvad så kan det ta uppemot tre timmar och den extra stress som det genererar är direkt kontraproduktiv. 

Nä, jag skulle vilja beställa en lättstyrd energikran tack. Jag vet att jag missbrukat min energikran å det grövsta tidigare i mitt liv (godis är t.ex. jätteeffektivt om jag behöver göra något när jag inte längre orkar. Att aldrig sätta sig ner och tänka efter är ett annat sätt att hålla igång i högt tempo en hel dag. Stress är ett tredje.). Men snälla, kan jag åtminstone få en droppfri fogpistol? 

Mvh Nattsömnen fungerar inte

Kommentarer inaktiverade.

