Personlighetstest

Myer-Biggs personlighetstest säger inte så mycket om mig eftersom jag ligger ganska i mitten av allt utom att jag är väldigt introvert. Men för er som är insatta så kan jag meddela att senaste testet visade INFJ.

Men häromveckan provade jag att göra ett femfaktortest (Big Five) som är en modell som bl a används vid rekrytering om jag inte minns fel (vad min kompis som varit testare berättat). 

Här kan en se att jag är:

  1. Extremt introvert
  2. Hyggligt neurotisk
  3. Klart sympatisk
  4. Mycket samvetsgrann
  5. Mycket öppen

Att jag är neurotisk innebär att jag är ängslig, stresskänslig, emotionell, lätt ser det negativa och kan bli depressiv. (När jag läste på om neuroticism för ett tag sen så föll många bitar på plats!)

Sympatiskheten handlar om att jag bryr mig om andra, relaterar till andras känslor och är omtänksam. (Och aldrig aggressiv eller elak.)

Samvetsgrannheten gör mig självdisciplinerad (mitt signum!), ordningsam, eftertänksam och plikttrogen. (Kanske smått rigid…)

Öppenheten handlar om att jag har mycket fantasi, inte är konservativ/traditionell och att jag är öppen för nya idéer och tankar.

Jag tycker att det är väldigt intressant med personlighetsdrag och hur de påverkas av t ex gener, platsen i eventuella syskonskaran, syndrom och neuropsykiatriska funktionsvariationer (t ex adhd eller autism). 

Det där med att alla är unika känns som en klyscha, men när en börjar luska i hjärnans alla möjligheter och variationer inser en att det verkligen är sant. Det finns så otroligt många reglage, knappar och rattar att vrida på i hjärnan för att få fram de olika personlighetsdragen och egenskaperna.

One Response to Personlighetstest

  1. Tant Sviskon skriver:

    Kul! Min svajar oftast mellan I och E pga ambivert och F och T pga… vet inte? Är alltid N och J iaf. Jag läste Mina vackra gener förra veckan och hon skriver väl en del om de fem faktorerna? Ska testa det också.

    Liked by 1 person

