Det stora gnällinlägget

Jag tycker att jag kämpar på bra här med kalasmånad och arbetsträningsstart samma månad. Men nu måste jag få pysa över, så ni som inte orkar med gnäll kan bläddra vidare nu.

  • Är rädd och har ångest över att inte klara av att arbetsträna och jobba. Rädd för att göra mig själv och andra besvikna. Rädd för att backa, rädd för krav från Försäkringskassan, rädd för att deppa ihop igen. Och denna rädsla bidrar ironiskt nog till att jag mår ännu sämre och på så sätt förstör för mig själv eftersom jag bara blir sjukare när jag oroar mig, stressar och pressar mig.
  • Stella slog upp ett stort jack på knät i en rulltrappa för fyra dygn sen och det har fortfarande inte bildats någon riktig sårskorpa och det blöder då och då.
  • Fredrik har fått problem med allergi/inflammation/torra ögon och precis när det blivit bättre efter en vecka med svullna, röda, kliande, vätskande ögon så kom det tillbaka igen. Tydligen ett arv från svärfar. (Humöret och orken blir ju desto sämre som ni förstår.)
  • Stella vågar inte vara själv på en våning och är allmänt kinkig, uppmärksamhetstörstande och skrikig. Antingen en period eller en reaktion på mitt och Fs dåliga mående. 
  • Kildynan hade inte kommit in på hittegods i fredags och antagligen har någon stulit den istället för att lämna den till chauffören. Måste alltså ersätta landstinget för den och har nu inget att sitta på. BLÄ!
  • Är så trött på alla gympapåsar som ska packas och alla läsläxor som ska göras och alla grejer vi ska komma ihåg. Utklädnader, matsäckar, presenter, lappar, lappar, lappar. Jag blir väldigt trött av olika anrop och att ha två barn är som att sitta i ett flygledartorn eller i en reception. 
  • Mina enda vattenbeständiga höstskor har börjat läcka i hälen. Gummistövlarna har hål på ovansidan och mina andra skor är av tyg (dvs inget jag tar på mig i regn). Det är ju kört att hitta bra sneakers i oktober så jag tar fram gummilimmet och muttrar. Snart ska ändå vinterskorna på (som också är limmade två gånger).
  • Har inte sovit bra på två veckor och tar sömnmedel för att ens komma till ro. Har inte ens somnat av sömnmedlet de senaste dagarna. Ligger vaken 2-3h varje kväll.
  • Tre av fyra födelsedagsfiranden är gjorda. Stellas barnkalas är om en vecka. Tyvärr är perioden inte slut för helgen efter är det två barnkalas + halloweenspelkväll och jag blir så stressad av att vi ska klä ut oss. Förra året gjorde jag dräkten en halvtimme innan vi skulle åka. Är en riktig prokrastinerare just när det gäller festförberedelser. Jo, och helgen efter är det svågerkalas och städhelg på förskolan. Årets höjdpunkt… Men från 16e nov blir det iaf lite lugnt. Innan julen drar igång…
  • Det nya skärmskyddet jag köpte är helt kasst. Det bubblar sig och krullar sig i kanterna. Saknar min mobildelsleverantör vid Lilla Bommen. Hans skärmskydd höll i två år! (Var där två gånger på rätt öppettider, men det var stängt.)
  • Det är så många barn som går långa dagar på förskolan helt plötsligt så fr o m denna termin måste jouren vara med i barngrupp mellan 14.30-16.45. (Och sen städa eller betala för städhjälp.) Det hade ju varit ok om jag varit frisk, men jag fixar inte nästan två timmar i barngrupp i nuläget och F är redan sliten pga allt extra han måste göra utöver sitt jobb (+ögonproblem). Tre gånger ska vi göra det nu innan december, bläk. Jag som sitter i styrelsen har försökt få till en förändring, men det är dyrt och flera i styrelsen tycker inte att det är ett så stort problem. Åtta månader kvar, åtta månader kvar, åtta månader kvar. 
  • En närstående till mig mår väldigt dåligt och jag oroar mig för det.
  • Jag hatar att det är mörkt, kallt och blött och att det knappt går att vara utomhus. Längtar ihjäl mig till våren. (129 dagar kvar till 1 mars.)
  • Våndas redan för julen, alla julklappar, alla firanden, allt jobbigt som ska fixas och alla nödlösningar som blir. December är min tredje stressigaste månad på året. Och i år blir det bara två veckors paus eftersom början av november blir tuff.
  • Det rinner ut lite vatten på golvet varje gång jag kör tvättmaskinen. Köpte rensband för två veckor sen men vi har inte orkat/kommit ihåg/hunnit rensa avloppet där. En sån där störande grej bara.
  • En får bara arbetsträna tre månader för att komma tillbaka till sin ordinarie tjänst. Om jag inte klarar det måste jag ”ställas mot hela arbetsmarknaden” (a.k.a. inrätta mig hos arbetsförmedlingen och söka jobb/praktikplats/rehabplats). Men jag undrar vilket annat jobb som skulle vara lättare? Det är ju inte jobbet som är problemet utan andra saker. Undrar nu om jag började arbetsträna för tidigt? Men jag ville faktiskt börja i augusti, inte under kalasmånaden! (Räknar med en viss inkörningstid innan jag vänjer mig och hade hunnit vänja mig lite innan oktober.) Måste klara 25% arbete med lön efter nyår…
  • Ja, det är mycket oro som ni ser. Extra mycket t o m för att vara jag. Och kroppen har ju kajkat ur helt med spända muskler, yrsel, stress, adrenalinpåslag, illamåendestråk, kort stubin, ljudkänslighet, sömnproblem och alla andra varningssignaler. 

Men en positiv sak är att jag vet vad som händer och tack vare terapin vet jag hur jag ska bära mig åt.

Men det är svårt och tröttande. Önskar mig lite lugn och ro och bättre humör för alla i familjen. Det vore fint om fler saker klaffade och om vi fick vara friska. Peppar peppar. 

Det finns mycket som är bra också, jag försöker fokusera på det. Men ibland behöver en ösa ur sig. Vi avslutar inlägget med att vända det hela med kanske världens sötaste gosedjur? Här kommer Giraffis:

One Response to Det stora gnällinlägget

  1. K skriver:

    En blev trött av bara listan… Många känslor som stressar på olika sätt.
    Och jag spyr själv snart över läxmängden för våra små. Här är det läsläxa 4ggr/vecka samt en stencil. Förra veckan en lång stencil som krävde 2-3 tillfällen. När en kommer hem 17 är inte orken på topp hos de små :-(.

    Många tankar till dig!

    Liked by 1 person

