Som förlamad

Idag har jag haft min mest utmattade dag på evigheter/så länge jag kan minnas. 

Kan verkligen relatera till känslan hos lilla Tiger i boken Jag gör dig frisk, sa lilla Björn (dagens godnattsaga).

Jag lämnade barnen, gick hem och sov två timmar och sen hamnade jag i soffan. Kände mig helt degig i huvudet och kunde inte göra något första timmarna och sen mellan halv fem och halv åtta kunde jag i princip inte röra mig. (Där emellan tittade jag på TV. Något jag bara gör dagtid när jag är sjuk.)

Idag fick jag två nya insikter:

  1. När jag ligger ner på en madrass på golvet med en ikeapizzaslice i handen men inte orkar föra den till munnen, då är jag verkligen trött. (Låg så i minst nån halvminut.)
  2. Det går utmärkt att ligga ner och äta pizzaslice och äpple. Det smular en del i halslinningen, men en behöver inte sätta i halsen. (Har nog aldrig legat ner och ätit tidigare trots svår graviditet, operationssår på magen och annat försvårande.)

Till slut kunde jag släpa mig uppför trappan till sängen och nu efter pizzaslice, äpple och 50g mörk choklad så orkar jag röra händer och armar. Häva mig upp och släcka sänglampan kunde jag dock inte.

Men en positiv sak är att stressen/pressen och adrenalinet verkar ha gått ner. Negativt är ju att jag troligen måste vila för de föregående tre veckornas stress nu de närmsta dagarna/veckorna. Vi får se hur det blir. 

Pratade med Fredrik om ifall jag hade kunnat undvika denna situation och nä, knappt. Jag har verkligen gjort så gott jag kunnat. Möjligen om jag väntat med jobbstarten. Men jag hade redan väntat sju veckor så jag var ju lite desperat.

Jaja.

Jag får ta det som det kommer. Kan ju inte göra något annat än att lyssna på kroppen. Sådana här dagar påminns jag om hur kroppen kan bestämma över mig totalt. 

Jag har hört om folk som inte ens orkar tugga. Riktigt så illa var det inte idag som tur var, orkade ju ändå tugga, men det var tungt att hålla äpplet och röra armen… 

Just nu skulle jag bara vilja ha det här:

Mys och omtanke. (Barnen har varit jätteomtänksamma idag och Molly höll mig sällskap i soffan förut.)

Ps. Skulle vilja ha en bår alternativt en sån där säng på hjul som de har på sjukhus. Så kan familjen köra runt mig. Hatar att vi inte har mat och toa på samma våning. (Rullstol funkar ju inte, för jag kan inte sitta när jag mår så här.)

Kommentarer inaktiverade.

