Höja humöret med motion

Såna här tunga dagar slåss jag mot samma tankar som de flesta med långvariga/kroniska skador och sjukdomar troligen gör. 
Det är ilskan och bitterheten: varför just jag? Sorgen och frustrationen. På andra sidan har vi acceptansen, det svåruppnåeliga och sköra. Det som inte kan erövras en gång för alla utan måste hittas om och om igen.

Jag tror att många med ohälsa, fysisk som psykisk, slåss mot det nedstämda (eller depressiva). Det jagar mig ständigt i hasorna, men motas i grind. 

Det är särskilt jobbigt i perioder med bakslag. En tappar nästan hoppet. Men en har ju inget val. En kan inte bara skita i allt. Detta är min verklighet. Jag kan inte bara dra och hitta energi någon annanstans. Jag sitter fast i min kropp. 

Min bästa stund är på kvällen när barnen har lagt sig. Jag är som piggast då och får äntligen lugn och ro efter några timmar med många intryck. 

Ibland tänder jag ljus, sätter på Spotifylistan Stess Relief och yogar/tränar. Det hjälper. Både mot stela kroppar och negativt humör. Lyssnar på ljudboken Hjärnstark av Anders Hansen just nu och där och i följande artikel beskrivs hur viktig motion är för hjärnan (och kroppen).

Jag undrar om en del av mitt humör hänger ihop med att jag inte kunnat röra mig som förr på tre år? (Tränade på gym tre ggr/v, promenerade, cyklade och höll igång.) Är det något jag blivit som utmattad så är det orörlig och sängliggande. (Detta trots att jag älskar att träna. Viljan har funnits men det är först i år jag har kunnat ta mig för annat än korta promenader.)

Men när jag är i det utmattade läget kan jag inte röra mig mer än nödvändigt. Då är det kroppen som bestämmer.

Tur då att kvällen kommer till sist och förhoppningsvis lite ork till en halvtimme på yogamattan. Endorfiner är bra grejer.

Kommentarer inaktiverade.

