Efter fem veckor

Nu har jag arbetstränat fem veckor och jag börjar vänja mig lite. Jag fungerar bra när jag är där, men jag har ett stort behov av att vila när jag kommer hem. 

Jag är nu på min fjärde dag utan utmattningstyngdkänsla (bara trött då och då), så jag börjar få upp hoppet om att jag inte bara överlever utan faktiskt återhämtar mig. 

Jag försöker leva som jag lärt mig, jag vilar med jämna mellanrum, undviker stress, äter regelbundet, rör på mig och undviker krav och press. 

Jag märker att jag inte är lika social på jobbet som jag brukade vara. Energin räcker inte till det också. När jag är på jobbet så går jag in i min bubbla och fokuserar på arbetet. Jag har öronproppar eller lyssnar på naturljud via hörlurar. Det blir för mycket för min hjärna om jag skulle lyssna på allas prat 2,5h på raken (det är sällan tyst i vårt rum tyvärr). Men längre fram ska jag försöka vara med på lunchen, fikaraster osv också. Skulle ju kunna spara in på lite ork genom att ta med mig datorn till ett avskilt rum en timme och sedan gå och umgås lite. ^^

Det märks även tydlig skillnad när jag går till förskolan. Orkar inte alls småprata med föräldrar och pedagoger så som jag gjorde tidigare.

Men det är bra att jag både medvetet och omedvetet automatiskt hushåller med energin på det sättet. Hitta den dära balansen som alla utmattade pratar om.

När jag jobbat en dag känns det för övrigt konstigt att jag inte ska gå och jobba dagen efter, men de dagar jag är hemma känns det skumt att jag sen ska till jobbet. Det är som att jag lever två skilda liv, dels mitt gamla jobbliv och dels mitt sjukskrivna liv. Men jag gillade ju mitt liv som arbetande, så det känns skönt att komma dit igen. (Mycket eftersom det i grunden inte var arbetet som brände ut mig.)

Vattendroppar på min hand (det är väl sånt som alla fotar va?).

Det är föresten inte lika jobbigt att åka spårvagn in till stan längre. Har vant mig vid hur lång tid det tar (16 minuter) och mängden människor stör inte lika mycket heller. Tar sedan den lugnare gatan bredvid kanalen till kontoret och undviker shoppinggatorna. 

Se där, jag vänjer mig!

Kommentarer inaktiverade.

