Undvika utmattning

Efter tre års noggrann övervakning av vad som gör mig utmattad klarnar det allt mer. Sedan februari i år noterar jag även utmattande resp. energihöjande aktiviteter i appen Daylio så att jag ska kunna dra vissa slutsatser. 

Här är vad jag bör undvika:

  • Sömnbrist
  • Stress
  • Högtider
  • Släktkalas
  • Kompisträffar
  • Pendling
  • Agera värdinna
  • Resa
  • Konflikter med barnen
  • Utflykter
  • Hämta/lämna barn
  • Folkmassor
  • Sociala utmaningar
  • Vara ensam med barnen mer än ca två timmar
  • Overrides (äta något sött och göra saker trots att energin är slut)
  • Tider att passa*
  • Städa/röja hemma
  • Vara hemifrån mer än cirka två timmar
  • Göra saker flera dagar i rad
  • Social press
  • Oro
  • Måsten
  • Shopping
  • Göra saker snabbt
  • Deadlines
  • Ofrivilliga sysslor
  • Glömma att äta
  • Träffar med fler än 4-12 personer
  • Hög volym och flera ljud/röster samtidigt
  • Tidspress m.m.

Men så kan jag ju inte leva. 

* = har tur just nu för jag har ganska flexibla tider att förhålla mig till. Hämtar på förskolan mellan 15.30-16 och kommer till jobbet när det passar. Lämna gör jag däremot senast 8.00 och det är lite pressande.

Idag ligger jag hemma i sängen och soffan och har urtråkigt. Familjen är hos svärfar hela dagen. Vill inte dra igång något projekt som gör mig uppstressad men orkar inte kolla på TV eller surfa mer. Måste försöka hålla mig still för att spara energin.

Denna vecka har jag tre dagar med jobb och en förskolejour så det finns inte plats för något mer, möjligen en kortare helgaktivitet. 

Det är så tråkigt att vila inför något så här. Det är lättare att vila efter något, för då blir jag inte så understimulerad.

Men min långsiktiga strategi är att minska ovanstående aktiviteter så mycket som möjligt och prioritera det jag verkligen måste eller vill göra. (Får du träffa mig live t ex så ska du känna dig utvald!)

Det tråkiga är bara att jobb, nödvändig städning, hämta barn m.m. alltid vinner över det roliga i prioriteringen. 

Men jag har iaf ett frikort och det är spelkvällar hemma hos oss. De drar minimalt med energi och är bland det roligaste jag vet. Igår spelade vi brädspelet Specter Ops i 3,5h efter barnen somnat. Jättekul! (Svärsyskonen är väldigt lättsamma och low maintenance och det gör att jag inte behöver agera värdinna när de är här.)

Men jag är ändå glad att jag har gått framåt så här mycket. Har börjat läsa igenom bloggen från 3-2,5 år sedan och det slår mig hur mycket jag lärt mig om mig själv sen dess. 

Jag klarar dessutom så mycket mer nu än  två år sedan när jag kraschade. T ex är jag hemifrån 3,5 h flera gånger i veckan när jag jobbar. Det hade jag aldrig klarat för ett halvår sen. 

Vi behöver inte ha barnvakt längre när Fredrik är på after work en kväll. Jag klarar de flesta dagarna utan att overrida med godis. Jag klarar oftast att dammsuga entrévåningens 45 kvm utan pauser!
Så även om jag mest sover när jag vilar från jobbet numera så klarar jag så mycket mer när jag väl är igång. 

Det gäller bara att jag tar de här tråkiga pausdagarna mellan varven… (ca 3 dagar i veckan).

2 Responses to Undvika utmattning

  1. havsskatten skriver:

    Hej hippimamman! Vilken härlig blogg!
    Hur går det för dig med att göra anpassningar på arbetet utifrån din hsp/introvertprofil? Läste ett inlägg om att du skulle träffa någon yrkesvägledande person via ditt jobb (det var ett inlägg från 2012, tror jag ).
    Snygg lista här ovan. Känner igen mig totalt.

    Gilla

    • hippiemamman skriver:

      Hej! Tack! Jo, jag gick hos en karriärvägledare några gånger och spånade på passande yrken och roller. Har sedan tidigare fått ge upp min dröm om att bli informatör på ett företag/förening eftersom det inte passar ihop med mina behov. Vi kom fram till att jag ville vara kvar på mitt jobb några år till, men att jag i det långa loppet vill jobba mer kreativt och gärna hemifrån större delen av tiden. Jag trivs verkligen inte i kontorslandskap. (Eget rum kan också funka men det är en utopi på mitt jobb där även VDn sitter i landskap.)
      Sedan dess har jag fixat tre väggar runt mitt skrivbord så att jag ska få färre intryck och det har ordnats med telefonrum/avskilda rum så att jag kan gå undan och ladda. Kan ju säga att toabesöken blivit kortare sen dess… 😉 Sen vill jag ju inte jobba direkt mot kund. Kan maila lite och vara support, men jag är inte intresserad av att gå på kundmöten, representera eller så. Det drar alldeles för mycket av min introverta energi. Att jobba självständigt med it och ha en projektledare emellan funkar alltså rätt bra. Har nog helst internet eller interna möten (i lagom dos) som kommunikationsplattform. Passar ju också bra eftersom jag ogillar att resa/pendla.
      Det är väl ungefär så jag har tänkt.

      Gilla

